Boek: Delict: Moord

Een moord verandert alles. Niet alleen stort de wereld voor nabestaanden in, ook in het leven van de dader is niets meer hetzelfde. Misdaadjournalist Bert Voskuil (bekend van zijn werk voor de Nieuwe Revu en Peter R. de Vries) onderzocht wat er anders wordt nadat de onomkeerbare grens naar moord is overschreden. Hij won het vertrouwen van twaalf mensen die op een gegeven moment iemand om het leven hebben gebracht en schreef twaalf indringende portretten. Het resultaat is Delict: Moord.

De interviews van Voskuil die de basis vormen voor het boek hebben allemaal al eens in de Nieuwe Revu gestaan. Toch is het boek daardoor niet minder interessant. Voskuil probeert duidelijk te maken waarom iemand een moord pleegt en wat dat vervolgens met iemand als moordenaar doet. Uit de interviews blijkt dat drugsgebruik, psychische problemen en een slechte jeugd belangrijke ingrediënten zijn: niet geheel verbazingwekkend. Toch maakt het boek eveneens duidelijk dat moordenaars zelf ook mensen zijn: mensen met emoties, gevoelens, normen en waarden. Mensen die ergens een verkeerde keus maakten en met de consequenties daarvan te maken krijgen.

De gesprekken die Voskuil heeft gevoerd zijn divers: sommige moordenaars zitten nog in de cel, anderen zijn weer op vrije voeten of zijn zelfs nooit veroordeeld geweest. Een paar moordenaars tonen berouw, maar er zijn ook geïnterviewden die zonder spijt terugblikken op hun daad. Het maakt het boek interessant om te lezen en geeft de lezer stof tot nadenken.

Een bijzondere plaats in het boek wordt ingenomen door Klaas Bruinsma. Voskuil heeft hem als enige ooit eens mogen interviewen. In het gesprek wordt vooral de misdaadcarrière van Bruinsma besproken. De door hem gepleegde moord blijft naar mijn idee nogal op de achtergrond. Opmerkelijk detail is dat Bruinsma uiteindelijk zelf door een moordenaar om het leven is gebracht.

Delict: Moord is een interessant en bij vlagen beklemmend boek dat je helpt een beeld te vormen over hoe iemand een moordenaar wordt en hoe hij of zij daar na de daad op terugkijkt. De interviews lezen gemakkelijk weg. Aanradertje voor mensen die van misdaadboeken en/of boeiende interviews houden.