DVD: The Other End of the Line

Als je ergens het woord callcenter laat vallen, krijg je al snel opmerkingen over vervelende telefoontjes tijdens het eten of frauderende energiebedrijven die je ongewild klant maken van hun stroomtoko. Maar callcenters zijn niet alleen maar uit op je centen, je hebt ook callcenters die de klantenservice van veel bedrijven bemannen. In de huidige economische tijd is het echter lastig om goed en goedkoop personeel te krijgen om alle telefoontjes aan te nemen. Voor sommige callcenters een reden om uit te wijken naar het buitenland. Nederlandse bedrijven gaan tegenwoordig naar Zuid-Afrika om -na een bijles correct Nederlands voor de lokale bevolking- Zuid-Afrikanen de telefoon op te laten nemen voor een Nederlands bedrijf. Voor Amerikaanse en Engelse bedrijven is het nog makkelijker. Die leiden hele groepen buitenlanders overal ter wereld op om de telefoon op te nemen. De klant van het bedrijf heeft niet door dat zijn klantenservicemedewerker soms wel duizenden kilometers verderop zit, omdat de geluidskwaliteit perfect is en de medewerker zich voordoet als 'native speaker'. Voor de bedenkers van de romantische komedie The Other End of the Line inspiratie om een film te maken over een romantische ontmoeting op afstand.

Priya Sethi, of Jennifer David zoals ze zich aan de telefoon noem, is een charmant Indiaas meisje dat in India voor een Amerikaans callcenter werkt. Ze is telefoniste voor een bank en belt naar mensen van wie de creditcard is gestolen. Een van de mensen die ze aan de telefoon krijgt is Granger Woodruff, een snelle reclamejongen. Zijn creditcard is gejat en er worden allerlei buitensporige uitgaven mee gedaan. De bank wil graag elke dag weten welke uitgaven van hem zijn en welke niet en daarom belt 'Jennifer' iedere dag met Granger. Er is gelijk een klik tussen de twee en ze babbelen over veel meer dan alleen over het misbruik van de plastic betaalkaart. Terwijl Granger denkt dat Jennifer slechts een paar honderd kilometer verderop woont, weet Priya wel beter. Ze wil Granger dolgraag ontmoeten, maar hoe moet ze dat aanpakken? Ze is immers niet de All American Girl die Granger elke dag denkt te spreken. Daarnaast is Priya door haar ouders ook nog eens uitgehuwelijkt, iets wat ze absoluut niet zit zitten.

De meeste romantische komedies verlopen volgens een vast stramien en zijn dus volledig voorspelbaar. In zekere mate geldt dat ook voor The Other End of the Line, maar inhoudelijk is de film zeker verfrissend. De bijzondere relatie die Granger en Priya hebben over de telefoon lijkt in eerste instantie niet uit te lopen op meer, zeker omdat alles wat Granger van Priya weet, nep is. Daarnaast is het niet al te best met de geloofwaardigheid van het verhaal gesteld. De wereld van Priya wordt een stuk mooier voorgesteld dan werkelijk het geval zou zijn, de telefonische omgang tussen de bankmedewerkster en Granger is totaal onrealistisch en bovenal: welke bank zou een creditcard niet blokkeren als er sprake zou zijn van fraude? Maar goed, het is een romantische komedie, dus we moeten niet teveel waarde hechten aan het waarheidsgehalte. Want de film kent namelijk een hoop pluspunten. Allereerst is de film lekker kleurrijk (niet zo gek met de prachtige Indiase cultuur), zijn de acteurs lekker fris en fruitig (niet alweer dezelfde Hollywoodkoppen) en is het gewoon een origineel verhaal.

Helaas is de release op dvd alleen maar voorzien van de verschrikkelijk leuke feature "Subtitles On/Off", een genot om naar te kijken. En dat terwijl er best leuke documentaires zijn over Amerikaanse callcenters in India en er ongetwijfeld leuke bloopers van tijdens de opnames beschikbaar zijn. We zullen het nooit te weten komen.

The Other End of the Line is een frisse, originele en aardige romantische komedie, die helaas niet erg geloofwaardig is. Zeker de moeite waard om eens te kijken tijdens een romantisch avondje of met een groepje meiden. Nu maar hopen dat je niet gebeld wordt door een callcenter tijdens het kijken!

Label: Dutch Filmworks Releasedatum: september 2009 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: n.v.t.

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.