Final Fantasy XII Revenant Wings

Het verhaal van Final Fantasy XII Revenant Wings speelt zich een jaar na de gebeurtenissen in Final Fantasy XII af. Vaan is nu een volleerde sky pirate en Penelo is zijn navigator. Als je Final Fantasy XII niet gespeeld hebt is dat geen probleem, er wordt wel af en toe verwezen naar personen die je al van vroeger zou moeten kennen maar alles is goed te volgen zonder voorkennis van eerdere delen. Revenant Wings is een RTS met RPG-invloeden. De hoofdpersonen, alsmede alle vijanden, zijn in te delen in een drietal groepen: melee, flying of ranged. Dit werkt hetzelfde als rock-paper-scissors, iedere groep is extra sterk voor één van de andere groepen en juist zwak voor de aanvallen van de overgebleven groep. Veel vijanden zijn ook gespecialiseerd in een bepaalde soort oerkracht, en gevoelig voor een andere (bijvoorbeeld vuur, bliksem, water of aarde). Zowel jouw personages als de vijandelijke kunnen zogenaamde \'espers\' oproepen, wezens uit een andere dimensie die tijdelijk in dienst zijn. De espers volgen ook de rock-paper-scossors regels en levellen met je groep mee op.



Het spel bestaat uit een stuk of tachtig missies, ingedeeld in hoofdstukken (vier of vijf missies per hoofdstuk). Niet alle missies zijn noodzakelijk om het spel uit te spelen. Daarnaast kun je in de gebieden waar je al eerder een missie uit hebt gespeeld nieuwe vrije missies vinden, die niet meetellen bij het \'compleetheids-percentage\' maar wel experience en voorwerpen opleveren. Aan het begin van iedere missie krijg je een inleidend filmpje te zien. Deze zijn vaak van verbluffend mooie kwaliteit. Vervolgens kun je kiezen welke personen je mee wilt nemen. Aan de hand van de sterktes en zwaktes van je vijanden kies je de espers die je voor dat gevecht in wilt huren. Gedurende de missies verdien je \'auracite\' waarmee je nieuwe espers kan overhalen om ook voor jou te komen vechten. Dat doe je via de Ring of Pacts, waarop je de statistieken van de diverse beschikbare espers kan zien. De espers vragen een tot drie eenheden auracite, al naar gelang hun eigenschappen.

In sommige missies heb je de beschikking over summoning portals (soms moet je ze eerst veroveren van de vijand). Hiermee kun je nieuwe espers oproepen als je eerdere hulpjes dood zijn gegaan. Ook kan je ze tijdelijk (tot het einde van de missie) één of meer levels sterker maken. De vijand kan hiermee uiteraard ook golven van espers oproepen en op je af sturen. Ook zijn er missies waarbij zowel jouw mannetjes als de vijandige groepsleiders kunnen regenereren door middel van een kristal. De missies wisselen dan ook sterk in moeilijkheidsgraad. Vooral in het begin vlieg je door de hoofdstukken, maar later in het spel zal je toch regelmatig het \'Game Over\'-scherm tegenkomen. Als je verliest, krijg je nog steeds een beetje experience zodat het niet compleet zonde van de moeite is. Blijf je verliezen, dan kun je natuurlijk altijd een paar niet-essentiële missies gaan spelen voor extra experience en betere wapens of spreuken.



Het selecteren van je eenheden is eenvoudig: met de stylus teken je een rechthoekje om de units die je iets wil laten doen. Er zijn bijvoorbeeld \'schatten\' te vinden die je kan mijnen, dit kan materialen opleveren waarmee je sterkere wapens kunt laten smeden, maar je kunt ook een groepje selecteren om een summoning portal te gaan afpakken van de vijand of om een specifieke vijand te verslaan. Door op het doelvoorwerp of -mannetje te klikken zal de geselecteerde groep er naartoe lopen (daarbij netjes de bochten in de weg volgend of om blokkades heen lopend). Als er een groepje van jouw mannetjes en vijandige mannetjes in het vuur van een gevecht een beetje door elkaar staan is het echter al snel nogal chaotisch en klik je vaker mis dan raak. Al snel ga je dus over op het gebruik van de X-knop waarmee je simpelweg alle units selecteert en op de vijand afstuurt. Van de S in RTS blijft dan helaas weinig over. Vooral in missies waarin je een gewonde persoon moet redden of begeleiden en je dus met twee aparte groepen moet werken die ieder een eigen route moeten volgen is het bijzonder onhandig dat je niet beschikt over mogelijkheden om snel alle vliegende mannetjes te selecteren, of alleen Penelo en Vaan plus bijbehorende espers.