Ace Combat 6: Fires of Liberation

Heb je een vijand in zicht dan heb je verschillende manier om deze neer te halen. Je hebt je boordkanon waarmee je kogels kunt afschieten. Deze is echter alleen effectief op korte afstanden en zul je weinig gebruiken. Verder heb je standaard-raketten tot je beschikking en een speciaal wapen. Voor de missie kun je dit speciale wapen kiezen en hoe verder je komt hoe meer wapens je kunt kiezen. Van alle wapens heb je meer dan genoeg, dus je hoeft je geen zorgen te maken dat je geen wapens meer hebt. Mochten ze op zijn dan kun je tijdens sommige missies landen om bij te tanken. Dit landen stelt niet zoveel voor, maar toch zorgt het voor een leuke afwisseling met het vliegen.

<\/center>

De raketten zijn zowel geschikt voor air-to-air combat als air-to-ground combat. Ze hebben echter geen groot bereik en je zult dus dichtbij moeten komen om raak te schieten. Eerst krijg een lock op je vijand en als hij dichtbij genoeg is, dan krijg je de mededeling shoot te zien. Je moet op tijd reageren, want als je te laat bent schiet je mis. In de lucht zorgt dit voor hele leuke dogfights, want je zult toch achter je tegenstander moeten komen voor een goed schot. De speciale wapens variëren van clusterbommen tot SAAM-raketten die veel meer bereik hebben. Hier kun je dus wel specifieke wapens voor de grond of de lucht kiezen. Deze wapens zijn veel krachtiger dan de normale raketten, maar je hebt er ook minder tot je beschikking.

Uiteraard kunnen de vijanden ook terugschieten en zodra zij een lock op je hebben dan zie je een rode tekst in je HUD. Dan weet je dat je moet uitkijken, maar het is nog niet levensbedreigend. Zodra de vijand (op de grond of in de lucht) een raket op je afschiet gaat alles piepen, en wordt je gehele HUD rood. Dan is het aan jou om de raket te ontwijken door scherpe bochten te maken, sterk af te remmen en allerlei andere afleidingen te bedenken. Tijdens een groot gevecht zal dit heel vaak gebeuren, zeker als je blind het gebied binnen vliegt. Je zult goed moeten kijken waar het rustig is en daar eerst moeten aanvallen. Helaas zijn sommige missies wel veel van het zelfde, maar dat is bijna altijd bij zulke games. Op het einde zijn er wel weer andere soorten missies, maar het idee blijft altijd hetzelfde natuurlijk.

<\/center>

Your Wingman to the rescue!

Jouw wingman kan je hierbij helpen en je kunt hem vertellen om aan te vallen (ook welke vijanden) of juist om de vijanden die achter jou aanzitten neer te halen. Mocht de situatie helemaal hopeloos zijn dan kun je een allied assault oproepen. Alle vijanden die je in je vizier hebt zullen dan aangevallen worden door de rest van de vliegtuigen. Deze mogelijkheid is wel beperkt bruikbaar en ook niet altijd beschikbaar. Het hele evenwicht in de game is erg goed gevonden. De wapens zijn niet zo krachtig dat je van 25 kilometer afstand iedereen kan afschieten, en de raketten zijn met wat moeite goed te ontwijken. Het spel draait om de dogfights en door het korte bereik van de raketten komt dit veel naar voren.

Naast de verschillende missies is er ook de mogelijkheid om online te gaan. Hier kun je gewoon online multiplayer spelen tegen andere mensen, maar ook co-op in bepaalde missies. De multiplayer bevat verschillende modi: deathmatch, gebieden verdedigen, free for all, etc. Hierin speel je dus tegen menselijke tegenstanders en je merkt gelijk dat het veel moeilijker is om raketten te ontwijken. Het is belangrijk om een goed vliegtuig te kiezen met een goed wapen, want anders ben je in het nadeel. Gelukkig draait het nog steeds wel om de vaardigheden en niet teveel om de sterkte van de wapens.

Graphics

Uiteraard zijn graphics bij een game als deze ook belangrijk en gelukkig zit dat meer dan goed in dit geval. Grafisch is dit een van de toppers op de Xbox 360 en je waant je bijna in een echt vliegtuig als je over de bergtoppen heen vliegt. Natuurlijk is de grond van heel dichtbij niet echt mooi te noemen, maar 90% van de tijd vlieg je hoog genoeg om dit niet te merken. De gebouwen op de grond zijn gewoon in 3D en er zijn veel verschillende vijanden te vinden op grond; van tanks tot aan complete schepen. Het snelheidsgevoel mistte een beetje in de demo, maar is hier voldoende aanwezig. Tijdens het vliegen zie de lucht als het ware voorbij je cockpit stromen, en als het regent dan is dit nog duidelijker. Leuk details is dat als het regent je boven de regen kunt vliegen.

Er gebeurt echt gigantisch veel op het scherm tijdens bepaalde missies: tientallen vliegtuigen, evenveel raketten, grondtroepen, en nog veel meer. Ondanks deze drukte blijft de framerate gewoon constant en zorgt al die drukte voor meer plezier tijdens het gamen. Als je een missie begint dan zie je erg weinig, maar op een gegeven moment vlieg je het vijandelijke gebied binnen en barst de hel los. Overal rooksporen van raketten, vijandelijke vliegtuigen die rondvliegen. Erg indrukwekkend om daar tussen te vliegen, en des te leuker als je er weer levend uitkomt.