Jade Empire

Een character is in Jade Empire opgebouwd uit drie dingen: Body, Spirit en Mind. Body zorgt voor de hoeveelheid health, Spirit voor de hoeveelheid Chi en Mind voor de hoeveelheid focus. Zoals in elke RPG verdien je eXperience Points door quests op te lossen en door vijanden te verslaan en wanneer je genoeg XP hebt verdiend ga je een level omhoog. Per level dat je omhoog gaat zal je ook punten krijgen om te verdelen over deze drie dingen en dit kan je zelf doen, maar ook balanced laten doen, zodat alle abilities gelijkwaardig opgehoogd worden. Naast deze abilities krijg je ook punten om je vechtstijlen mee op te waarderen, zodat ze minder focus of chi nodig hebben, meer schade doen of sneller uitgevoerd kunnen worden.


<\/center>

De vechtstijlen zijn in vier groepen te verdelen, namelijk support, martial arts, weapon en magic. Alle vechtstijlen brengen andere animaties met zich mee en ook de houding van de speler zal zich aan de stijl aanpassen. Zo zal er met drunken style ook echt dronken gelopen worden alleen moet er voor deze stijl ook een speciale metgezel worden gekozen die flessen drank neergooit.

Tijdens het vechten zal er een keuze gemaakt moeten worden welke vechtstijl je tegen welke tegenstander zal gaan gebruiken. Bij sommige tegenstanders werkt een bepaald soort aanval niet omdat de tegenstander immuun is voor deze aanval. Het vechten op zich gebeurt door middel van de A-knop om aan te vallen, B om te verdedigen of om te ontwijken, A en X voor een gebiedsaanval waardoor je omringende tegenstanders weggeblazen worden. Met de zwarte knop kan er nog ten koste van chi extra schade aan je aanval worden toegevoegd. Het vechten zelf brengt behalve de verschillende stijlen weinig afwisseling met zich mee. Hoofdzakelijk zal je bezig zijn met het op A rammen om aan te vallen en af en toe op B om een aanval te ontwijken