Boek: Gerard Donovan - Julius Winsome

Julius Winsome is het literaire kindje van Gerard Donovan, een Ierse auteur. Nederland heeft niet eerder kennis mogen maken met Donovan, alhoewel dit al zijn derde roman is en hij vrij succesvol is met zijn korte verhalen. Hij bracht eerder ook drie dichtbundels uit. Uitgeverij Ailantus zag het zitten met deze veelzijdige in Amerika woonachtige Ier en vertaalde dit pareltje.

Hobbes
Julius Winsome is een man van middelbare leeftijd. Hij leeft alleen in een afgelegen boshut. Zijn hond Hobbes houdt hem gezelschap en zijn tijd brengt hij door met het werk rond de hut en het lezen in de 3000+ boeken die zijn vader hem naliet. Julius kende ooit liefde, maar Claire kon niet omgaan met het bestaan dat Julius leidde. Zij ging verder met een andere man en Julius bleef alleen achter in een leven dat hij zo goed kent. In het jachtseizoen zijn luide geweerschoten vrij normaal. Als op een dag een schot wel erg dichtbij klinkt en Hobbes ook nog eens niet thuis komt, wordt Julius langzaam erg ongerust. Hobbes blijkt inderdaad neergeschoten te zijn en sterft bij de dierenarts. De wond toont dat hij met opzet en van dichtbij is neergeschoten. De altijd kalme en evenwichtige Julius laat zien dat dit iets is dat hij niet zomaar over zijn kant kan laten gaan.

Zen
Een boekje van nog geen 200 pagina's en een plotje van niks brengen schijnbaar vanuit het niets dit prachtige boek voort. Julius Winsome is een verhaal over een man die niet veel nodig heeft in het leven, goed om kan gaan met soberheid en verlies, maar één verlies niet kan verdragen. In volkomen rust en kalmte neemt hij de stappen die volgens hem nodig zijn om Hobbes' dood op te lossen. Julius is een hoofdpersoon die direct je sympathie heeft. Je staat volledig aan zijn kant en vindt elke beslissing die hij neemt, volledig gerechtvaardigd. Dit boek is enorm indringend, juist door die onderkoelde toon en die beheerste houding van Julius. Alhoewel je helemaal niet het gevoel krijgt dat hij iets probeert te beheersen of in te houden. Voordat hij aan het wreken slaat, ben je als lezer best jaloers op zijn Zen-karakter.

Raak
Donovan creëert zinnen die je wilt onthouden om later te quoten. Maar dit doet hij zo vaak, dat het geen zin meer heeft om ze apart te noteren. Je kunt moeilijk een volledige roman quoten. Dit boek gaat niet over de liefde van een rare eenling voor zijn hond. Julius Winsome gaat over mensen, onderlinge wreedheid en vreemdheid. Maar dan nog: de scène waarin Hobbes overlijdt is een tranentrekker. In dezelfde onderkoelde stijl die Donovan door het hele boek heen bezigt, wordt beschreven hoe het dier zijn kop neerlegt. Julius Winsome is een 'raak' boek. Lezen!

Uitgever: Ailantus ISBN: 978 90 895 3010 3 Pagina's: 183