DVD: Falcon Beach

Als je nu naar buiten kijkt, dan lijkt de zomer nog veel te ver weg. Lekker relaxen aan het strand, tot de late uurtjes buiten genieten van het heerlijke weer of een terrasje pakken, het zit er voorlopig allemaal niet in. Gelukkig kun je een beetje zomer in huis halen door te kijken naar Falcon Beach. In 2005 werd Falcon Beach eerst gepresenteert als een tv-film, maar later werd besloten het verhaal te gebruiken voor een tv-serie. De serie -over een groep jongeren die hun zomer doorbrengt in een Canadese strandplaats- wordt uitgezonden door de TROS en de eerste twee seizoenen zijn sinds kort uitgekomen op dvd.

Het slaperige dorpje Falcon Beach komt na de lente helemaal tot leven als er grote groepen toeristen, met name jongeren, op bezoek komen om de zomer te vieren. De hoofdrolspelers uit de serie zijn een mix tussen de jaarlijkse toeristen en de jongeren die zijn opgegroeid in het dorp en in zekere mate zelfs afhankelijk zijn van het toerisme. Zo is er bijvoorbeeld Jason Tanner. Zijn moeder en hij runnen -sinds de dood van zijn vader- samen de lokale jachthaven, terwijl Jason daarnaast de droom heeft om kampioen wakeboarden te worden. Verder zit hij op het gebied van de liefde ook niet stil. Zo ontmoet hij bijvoorbeeld de brave blonde Paige Bradshaw, die -tegen haar zin- door haar moeder wordt meegesleurd naar Falcon Beach. Zij ontdekt dat de 'suffe' badplaats haar meer te bieden heeft dan muggen. Haar broer, die later in het eerste seizoen zijn intrede in de serie doet, blijkt een stuk minder braaf te zijn dan Paige en brengt niet alleen zichzelf in de problemen. Zo helpt hij de knappe Tanya Shedden aan drugs, waardoor ze zelfs in haar geboortedorp niet kan ontsnappen aan de valkuilen die haar carrière als model in Europa met zich meebracht. De jongeren hebben zo allemaal hun up's en down's en dat zie je allemaal voorbij komen in Falcon Beach. Zeker als er een hoop dreigt te veranderen in het idyllische dorpje, komen sommige verhoudingen op scherp te staan.

In deze mix tussen Goede Tijden, Slechte Tijden en Baywatch zie je eigenlijk maar weinig nieuws. De sportman die last heeft van een blessure, een meisje dat per ongeluk zwanger raakt en tieners die het aan de stok hebben met hun ouders of elkaar. Gelukkig is de serie daar dan ook helemaal niet op uit en biedt het eigenlijk een soort tienersoap, maar dan met een hoofdletter 'S'. De verhaallijnen zitten strak in elkaar, er wordt lekker vlot geacteerd en het belangrijkste: de serie brengt echt het zomerse strandgevoel naar voren. Uiteraard zijn sommige dingen wel wat 'over de top', zeker als je ziet hoeveel er gebeurt in het leven van een kleine groep jongeren, maar het houdt de serie spannend en je kunt de afleveringen dan ook zonder moeite in één lange reeks doorkijken zonder verveeld te raken. Met name het tweede seizoen is qua verhaallijn echt de moeite waard.

Elk seizoen is als losse release uitgegeven. Beide boxen bestaan uit vier disks met daarop dertien afleveringen per seizoen. Alleen de eerste box bevat een aantal extra's, de tweede box bevat alleen de afleveringen. De extra's bestaan met name uit een kijkje achter de schermen en uit interviews met de cast, producer en regisseur. Voor de fans zijn het interessante features, al zijn sommige extra's ook online te bekijken. Minpunt aan de release is dat bij een enkele aflevering de ondertiteling behoorlijk voorloopt op de gesproken tekst.

Alhoewel Falcon Beach nergens echt spannend of spectaculair is, is de serie zeker de moeite van het bekijken waard. Je moet wel een beetje tegen het hoge soapgehalte kunnen, maar je houdt er tenminste wel een lekker zomers gevoel aan over.

Label: Sony Pictures H.E. Releasedatum: eind 2008 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: