DVD: Dance of the Dead

Afgelopen week kon je op FOK! al een review lezen over twee nieuwe -serieuze- zombiefilms die dit jaar zijn verschenen. Er verschijnen echter de laatste jaren ook steeds vaker grappige zombiefilms. Eén van de meest bekende voorbeelden hiervan is Shaun of the Dead uit 2004, waarin zombies soms op de meest hilarische manieren alsnog de dood in werden gejaagd of denk aan Zombie Honeymoon, waarin een vrouw wanhopig probeert samen te blijven wonen met haar zombie-echtgenoot. Splendid Films brengt nu een nieuwe horrorkomedie: Dance of the Dead

Zoals op elke Amerikaanse highschool wordt het jaar afgesloten met een groot schoolbal. Alles loopt redelijk op rolletjes, behalve voor de nerds van de school, die geen date hebben. Toch wordt de dag van het schoolbal ook voor hen de dag van hun leven. In plaats van 's avonds een beetje rond te hangen op school, besluiten ze een lokaal kerkhof te verkennen in de hoop iets bijzonders aan te treffen. En ze zijn niet voor niets gekomen, want één van hen wordt binnen de kortste keren al om zeep geholpen door een zombie. Het blijkt dat de lokale kernreactor afval dumpt, waardoor precies op die avond alle doden weer tot leven komen. De groep tieners slaat op de vlucht, waarbij ze onderweg een paar klasgenootjes en hun coach oppikken. Ze besluiten dat het hun taak is om alle zombies uit het kleine stadje uit de weg te ruimen en ze bedenken een plan.

Zoals gezegd is Dance of the Dead een grappig bedoelde zombiehorror. De film haalt echter het hoge niveau van Shaun of the Dead nergens, maar is desalniettemin best de moeite waard. Eigenlijk moet je de film zien als een soort highschoolkomedie met een horrorrandje, een soort kruising tussen Revenge of the Nerds VI en Day of the Dead. Het levert geen briljante film op, maar er zijn zeker een paar memorabele momenten en grappen te zien. Wanneer bijvoorbeeld de groep tieners, onder leiding van hun coach, de wapens oppakt om de zombies te lijf te gaan, zegt de coach: "Lady, you get the machete", waarop zij ongerust antwoord: "But I don't even know how to shoot a machete!". Ook een scène waarin de biologieleraar wordt aangevallen door een zombiekikker is bijzonder origineel te noemen.

Dance of the Dead is één van de eerste horrorfilms die het van origine Duitse label Splendid Films in Nederland uitbrengt. Jammer genoeg brengt het bedrijf deze film uit zonder extra's, waardoor de release wel erg kaal is. De adviesprijs, 14,99 euro, is mede daardoor wat aan de hoge kant. Dance of the Dead is goed voor anderhalf uur vermaak, maar zeker niet meer dan dat.

Label: Splendid Films Releasedatum: 29 januari 2009 Kijkwijzer: Waardering film: - Waardering extra's: n.v.t.