DVD: Semi-Pro

Will Ferrell, Woody Harrelson en André Benjamin (beter bekend als André 3000 van Outkast) spelen de hoofdrollen in Semi-Pro, een comedie over een slecht basketballteam in Amerika. Het is een film over de ex-popster Jackie Moon (Ferrell) die ooit één hit scoorde met het nummer 'Love Me Sexy' en daarmee zoveel geld verdiende dat hij een basketballteam kocht. Aangezien het zijn team was, heeft hij zichzelf maar meteen tot hoofdcoach en sterspeler gebombardeerd. Hij verzorgt tevens de promotie en doet de aankondiging van de Flint Michigan Tropics. Het enige probleem is dat zij het meest belabberde team zijn uit de ABA, de divisie waarin het team actief is. Dit verhaal, overgoten met een lading funk uit de jaren '70 vormt de basis voor Semi-Pro.

Het begint allemaal in Flint, Michigan in 1976 waar Jackie Moon de baas is van het plaatselijke basketballteam. De tribunes zijn zo goed als nooit vol en het team wint nooit. Het gaat de teameigenaar eigenlijk maar om één ding: hemzelf. Hij staat altijd in de spotlights en probeert zo goed en zo kwaad zijn team te promoten. En natuurlijk komt ook veelvuldig zijn hit 'Love Me Sexy' aan bod.

De Tropics spelen weinig klaar, en wanneer de ABA aankondigt dat zij gaan fuseren met de grotere NBA is het team gedoemd om op te houden met bestaan. Jackie doet er alles aan om zijn team niet kwijt te raken, want met de fusie gaan slechts vier teams mee naar de NBA en de overige teams verdwijnen simpelweg.

Een zware dobber omdat het team tot dan toe alleen maar de onderste regionen van de ranglijst gezien heeft, maar daar draaide het speeltje van Moon niet om. Uiteindelijk weet de uiterst charismatische Moon het voor elkaar te boksen om een eerlijke uitverkiezing voor de NBA te bewerkstelligen. Als de Tropics in de NBA uit willen komen, moeten zij ten minste vierde staan in het eindklassement van de ABA. En dan begint het moeilijkste deel: winnen.

En daar komt Woody Harrelson om de hoek kijken. Hij is de speler die Moon geruild heeft voor een wasmachine zodat zij de NBA kunnen gaan bestormen. Woody Harrelson als topspeler die de Tropics naar het hoogste niveau moet tillen.
Helaas. We zijn van Ferrell en Harrelson toch wel meer gewend, ze kunnen echt beter. In Blades of Glory was Ferrell best grappig, en ook Harrelson (No Country For Old Men) heeft betere rollen gehad.

Flauw
Semi-Pro wordt gekenmerkt door een flink aantal flauwe grappen. Sterker nog, de hele film bestaat uit flauwe grappen. Zo grappig als Will Ferrell was in Blades of Glory, zo ontzettend niet-grappig is hij in Semi-Pro. Je zit je eigenlijk de hele film af te vragen wanneer 'ie eindelijk afgelopen is. Het verhaal is ook slap, het samengaan van de kleinere basketball-leagues met het grotere NBA kan op een veel betere manier worden uitgebeeld dan in Semi-Pro. De jaren '70 grappen komen gewoonweg niet van de grond en er is ook niet echt een chemie tussen de karakters. Jammer, want een film als deze heeft best potentie om leuk te zijn. Het is de heren niet gelukt.

Label: DFWReleasedatum: 18 februari 2009 Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra's: