Boek: Pjeroo Roobjee - Naar betere oorden

Wie kent ze niet, de parabels met hun boodschap over wat goed en slecht is. De bundel Naar betere oorden zit er vol mee, maar toch zijn ze anders dan anders. Ze zijn namelijk allemaal een stuk duisterder van aard dan we normaal gewend zijn. Tevens staan de pijlers van wat normaal goed is niet meer per se aan die zijde. Een tweede punt welke deze parabels zoveel anders dan anders maakt is het taalgebruik. De op het eerste gezicht erg archaïsch aandoende teksten blijken meerdere malen volledig op het moderne heden te slaan. Het is geen oud-Nederlands, oud-Vlaams of een vreemd onbekend dialect, maar Roobjaans. Met een beetje aandacht versla je de regels met een redelijk gemak.

Pjeroo Roobjee is het pseudoniem van Dirk de Velder, geboren op 7 februari 1945 in Gent. Aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Gent leerde hij schilderen, tekenen en graveren. Naast deze technieken is hij tegenwoordig ook zanger, acteur, theatermaker en schrijver. In 1966 op 21-jarige leeftijd verschenen een aantal lange solo-verhalen en zijn eerste roman De nachtschrijver. Tijdens zijn rijke culturele leven is hij ook meerdere malen onderscheiden. Zo kreeg hij in 1994 nog de Louis Paul Boon-prijs toegekend en in 2004 de cultuurprijs van zijn geboortestad Gent.

Pjeroo Roobjee's parabels en verhalen kenmerken zich door het bloemrijke taalgebruik. Vaak refereert men hieraan als zou het Roobjaans zijn. Een poging om dit na te doen in bijvoorbeeld deze review zal jammerlijk falen, je kunt het of je kunt het niet. Pjeroo kan het als geen ander, we laten het dan ook aan hem over.

Een vrouw van hoge afkomst, door ongelukkige gebeurtenissen gedwongen in ballingschap en ellende te leven, zeide op een grote feestdag tot hare zonen: "Helaas, hoe ongelukkig ben ik, dat ik op deze plechtige dag niet naar de tempel des Heren kan gaan, want de stad is verre van hier, mijne jaren en mijne onpasselijkheden beletten mij de reis te voet te doen, en wij kunnen geen rijtuig gebruiken, vermits de noodwendigheid ons gedwongen heeft de paarden te verkopen".

Dit is maar een klein voorbeeldje van hoe het boek in elkaar steekt. Als je honger naar meer van dit soort zinnen hebt, dan zit er maar één ding op: aanschaffen. Maar let wel, ruim 200 pagina’s met dit soort teksten doorlezen is niet eenvoudig.

Uitgever: Querido ISBN: 9789021434964 Pagina's: 208