CD: Samon Kawamura - Unfold

Het moet een moedige en spannende keuze geweest zijn, met je sampler in het vliegtuig stappen en je thuisland Japan verruilen voor Duitsland. Officieel om Japanologie te studeren, officieus om de lokale muziekscene te voorzien van je gedachtenkronkels en ideëen. Kronkels die hiphopbeats moeten verenigen met andere werelden. En dat gebeurt dan ook op het tweede album van Samon Kawamura, Unfold.

Na een korte intro word je met 'Sugar Hill' even voor de gek gehouden, tenminste als je denkt dat hip hop de klok slaat op deze plaat. Zijn collaborant op deze track (Om’Mas) zorgt voor de zwoele, zware en trage vocalen maar met onder andere een computerized heliumstemmetje drijft de stemming van "loungy Barry White" weg en trekt het geheel naar een experimenteel jazzhoekje. 'Love and Sex' volgt dezelfde broodkruimels op het pad dat verder voortgaat naar een stad van jazz, nusoul, vlagen hip hop en lounge. Een stad waar de beats in het gareel worden gehouden door een muurtje van fijne en introverte samples. 'Still Significant' ontpopt zich als een creatie die niet misstaan zou hebben op Guru's Jazzmatazz. Op deze track steekt de hip hop pas voor het eerst echt de kop boven de muzikale muurtjes uit.

Niet alleen de muziek is apart, ook de manier waarop het tot stand is gekomen is niet alledaags. Kawamura rapt of zingt namelijk geen woord op deze plaat maar laat deze ruimte vrij voor gasten als Kev Brown, Om´Mas, OH NO, Ta´Raach en Aloe Blacc. Daarnaast zingt Laura López Castro een Spaanstalig woordje mee op ´No Te Puedo Ver´. Ook al voert Kawamura slechts het bevel over de instrumentale sectie van deze creatie, hij doet het wel met strakke lijn en vol overgave zo lijkt het. De tracks staan bol van de gedetaileerde en veelzijdige samples die de muziek een meerlaagse en gecompliceerde bodem geven. Toch weet hij een uiterst relaxte verzameling van verscheidene genres in een smeltpot te laten samen stromen. Van de echte hip hop op ´Right Here´ tot de eerder genoemde jazz, soul en lounge. Een ultieme chill-out afterparty plaat dit werk van Samon Kawamura!

Label: Nesola Datum: September 2008 Waardering: