CD: Drive-by Argument - Drive-by Argument

Uit het pittoreske plaatsje Ayr in de Schotse hooglanden komt de band Drive-by Argument. Het debuutalbum van de jonge band verscheen recentelijk. Anders dan we misschien van Schotse bandjes gewend zijn, is het dit keer geen moeilijke pretentieuze indierock en het zijn ook geen droevige singersongwriterliedjes die overlopen van de Schotse weltschmerz. Op het gelijknamige album Drive-by Argument zijn een tiental verdomd Amerikaans klinkende vrolijke emoliedjes te vinden met een flink snufje electro invloeden.

Zelf heeft de vijfkoppige band het genre "Four-to-the-floor unhappy hardcore" getiteld, wat men luisterend naar de cd het beste kan vertalen als rechttoe-rechtaan emopop. De cd staat vol met een tiental niet onaangenaam in het gehoor liggende popnummers, waarbij de elektronische synth de muziek een alternatieve wending moet geven. Een beetje onnodig, want de cd had vermoedelijk een stuk beter geklonken als niet was gekozen hier en daar een elektronische beat er in te stoppen of afleidende, goedkoop klinkende synth melodietjes ertussen te proppen. Doe het dan goed, zoals het Britse Enter Shikari, maar bij Drive-by Argument is de elektronische toevoeging niet altijd even geslaagd. 'The Sega Method' is een sterke opener. 'Dance Like No one’s watching' maakt duidelijk dat we geen spektakel hoeven te verwachten, maar dat zanger Stewart "Stoke" Brock ons zeker niet opzadelt met vervelende nummers. Het wat agressievere 'Sex Lines Are Expensive Comedy' dendert lekker door, 'There's Nothing As Epic As Golden Axe' is gewoon een sterk nummer wat voornamelijk door het lekkere akoestische gitaartje de standaard emoformule ontstijgt.

Op de tweede helft worden de synths wat effectiever gebruikt, zoals op het intro van het stampende 'Disco Storm'. Bij deze nummers wordt ook duidelijk dat het Schotse vijftal danig zijn best doet, om de muziek van enige muzikaliteit te voorzien. Aan de melodielijnen en de puntige gitaarnummers is weinig op aan te merken, behalve dat we het misschien al veel te vaak eerder hebben gehoord. Met de zogenaamde originele draai die Drive-by Argument er aan probeert te geven slaan ze de plank iets te vaak behoorlijk mis, zoals met de te goedkoop klinkende beat van 'Cyclists Run Red Lights'. Positief punt is dan weer de sterke ballad 'Lower Your Pieces'. Daarmee kan alleen maar geconcludeerd worden dat het debuut van Drive-by Argument veelbelovend is en een aantal lekker nummers bevat. Helaas kan het niet overal waargemaakt worden en doet de band te veel haar best Amerikaanse tienerbandjes na te doen.

Label: Lizard King Records Datum: Juni 2008 Waardering: