DVD: Premonition

Voor de liefhebbers van Sandra Bullock is het inmiddels mogelijk om een hele boekenkast met haar films te vullen. Ze wordt vaak geroemd om haar professionaliteit en veelzijdigheid, maar ze doet het de laatste tijd iets rustiger aan. In 2007 was er zelfs maar één film waarin ze te zien was: Premonition. De film draaide wel in de Nederlandse bioscopen, maar was geen daverend kassucces. Nu krijgt de film een tweede kans, op dvd.

Linda Hanson (Sandra Bullock) leidt een vrij eentonig leventje. Ze is huisvrouw, moeder van twee kinderen en getrouwd met workaholic Jim. Het huwelijk is niet echt optimaal en als Jim op een kort zakenreisje gaat, vindt Linda dat eigenlijk wel best. Tot het moment dat er een sheriff op de stoep staat om haar te vertellen dat haar man is omgekomen bij een ongeluk. Het leven van Linda stort volledig in; ze krijgt een zenuwinzinking en moet zich opmaken voor de begrafenis. Ze realiseert zich dat ze meer van Jim houdt dan ze dacht en komt amper in slaap. Als Linda de 'morning after' wakker wordt merkt ze dat er iemand in huis is; niet zomaar iemand, maar Jim zit doodgewoon koffie te drinken in de keuken. Hevig in de war accepteert ze de merkwaardig gang van zaken en probeert ze uit te vinden of ze een slechte droom heeft gehad of dat er meer aan de hand is. Al snel ontdekt ze dat ze de dagen van haar leven niet in de chronologische volgorde leeft. En met die kennis realiseert ze zich ook dat de dag van het fatale ongeluk van Jim nog moet komen. Kan ze de toekomst nog beïnvloeden of moet ze berusten in haar lot?

Premonition is in de markt gezet als thriller, maar had beter een andere labeltje kunnen krijgen. Het wordt namelijk nergens echt spannend en van enige actie is ook geen sprake. Centraal staat eerder de pyschologische ontwikkeling van Linda en de merkwaardige volgorde van haar leven. Een pyschologisch drama klinkt dan misschien wat aan de zware kant, maar het had beter de inhoud gedekt dan 'thriller'. Als je de trailer van Premonition hebt gezien, dan heb je het grootste deel van de film al gehad; je zou zo ergens na zestig minuten kunnen instappen. Het verhaal wordt tergend traag opgebouwd en als je eenmaal op weg bent dan blijkt het landschap bijzonder saai. Bullock speelt de rol die ze al zo vaak heeft gespeeld en is de professionaliteit zelve; wellicht de reden dat ze je niet weet te grijpen. Waar Bullock in de film nog kon proberen om haar toekomst te veranderen, daar zijn de negentig minuten van Premonition definitief voor je verloren gegaan.

Aan de zijkant van de hoes kun je al zien dat we te maken hebben met een kale release. De letters RCV geven immers al aan dat de kans op extra's vrijwel uitgesloten is. Veel mensen vinden dit vervelend, maar er zijn ook twee positieve kanten: ten eerste zet RCV veel releases lekker goedkoop in de markt en ten tweede hoef je je na negentig minuten Premonition niet nog eens bezig te houden met extra Premonition. Kun je gewoon wat leuks gaan doen dus!

Label: RCV Releasedatum: 22 januari 2008 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: n.v.t.