CD: The Raveonettes - Lust Lust Lust

Het Deense noisepopduo The Raveonettes brengt deze maand alweer hun vierde album uit. Sune Rose Wagner en Sharin Foo zien the Velvet Underground als hun grote voorbeeld en proberen de hedendaagse popmuziek van een ander geluid te voorzien. Dat is met hun nieuwe album, het duistere Lust Lust Lust, zeker gelukt. De band, wiens naam een combinatie is van de band the Ronettes en Buddy Holly’s laatste hit 'Rave On', schuwt verwijzingen naar de buitenwereld niet. Op Lust Lust Lust laten ze zich echter van een andere, introvertere kant horen.

Dat Lust Lust Lust zich onderscheidt van zijn voorgangers wordt meteen duidelijk met opener 'Aly, Walk With Me'. Net zoals dit nummer, klinkt de rest van de cd een stuk donkerder en zwaarder dan bijvoorbeeld zijn voorganger Pretty in Black. Het tempo ligt gemiddeld ook een stuk lager. De veelal tweestemmige zanglijnen van Sune en Sharin liggen goed ingebed in een stevig fundament van zware basrifjes en rechtlijnige drumbeats. Lust Lust Lust klinkt meer als één geheel, maar dit hoeft niet per se iets goeds te betekenen. De nummers lijken wel erg veel op elkaar, zeker op het eerste gehoor zijn ze moeilijk uit elkaar te houden. 'Aly, Walk With Me' lijkt bijvoorbeeld ontzettend op 'Lust', en 'You Want the Candy' is het tweelingbroertje dan wel zusje van 'Dead Sound'. The Raveonettes getuigen zich wat minder eclectisch dan dat ze dat op hun eerdere cd’s deden. De westernachtige pingeltjes zijn leuk en sfeervol, maar beperken zich jammer genoeg niet alleen tot de eerste track. En hoe alternatief het ook wel niet is om maar geen drummer te hebben tegenwoordig, bij 'Dead Sound' worden de beperkingen van een drumcomputer duidelijk. Toch is Lust Lust Lust geen slechte cd. De nummers liggen allemaal goed in het gehoor, de zanglijnen komen prachtig uit en komen oprecht uit het hart. Het album is wat meer ingetogen dan we gewend zijn, maar wel van een prachtige eenvoud. Het gerucht dat Lust Lust Lust is ontstaan uit een backlog van zo'n honderd songs wil ook wat zeggen.

De spanning ontbreekt een beetje op Lust Lust Lust. De nummers lijken net iets te veel op elkaar. Het is echter een echte groeiplaat: in het begin lijkt het misschien niet veel soeps, maar er blijkt meer in te zitten dan op het eerste gehoor duidelijk wordt. De nieuwe cd van the Raveonettes is een sfeervolle plaat geworden om bij kaarslicht van te genieten op een koude, winterse avond.

Label: Fierce Panda / Munich Records Releasedatum: 12 november 2007