DVD: ER - Seizoen 8

ER is met afstand de meest populaire ziekenhuisserie ooit. Sterker nog, de serie heeft het ziekenhuisgenre zelfs naar een hoger niveau getild. Voor de eerste uitzending van de serie, die zich afspeelt op de eerste hulp van een ziekenhuis in Chicago, waren ziekenhuizen vooral onderwerp van soaps en de waargebeurde verhalen. Michael Crichton (Jurassic Park, Congo) schreef een serie waarin persoonlijke verhalen en waarheidsgetrouwe medische ingrepen elkaar afwisselen en aanvullen, zonder daarbij te vervallen in een Engelstalig Medisch Centrum West. Hij is inmiddels niet meer betrokken bij het schrijven van de scripts, maar zijn originele inbreng is nog steeds merkbaar in de serie. Al vanaf het eerste seizoen kon de serie in zowel de Verenigde Staten als Nederland rekenen op een grote schare fans. Alhoewel de fans niet mogen klagen over de mogelijkheden om de serie op televisie te zien (zowel de Avro als Net5 zenden de serie uit), is de serie ook op dvd mateloos populair. In de Verenigde Staten is men inmiddels aanbeland bij het veertiende seizoen. Sinds kort is het achtste seizoen in Nederland in de winkel verkrijgbaar.

Eigenlijk is ER niet meer wat het ooit was. Dat is niet negatief bedoeld, maar van de originele cast zijn er nog maar weinig mensen over in dit achtste seizoen. Alleen hoofdpersonen Mark Greene (Anthony Edwards), John Carter (Noah Wyle) en Peter Benton (Eriq La Salle) hebben nog een rol in de serie. Gelukkig zijn er in de loop van de serie genoeg nieuwe leuke en interessante karakters geïntroduceerd, die inmiddels niet onder hoeven te doen voor de mannen van het eerste uur. Ook in het achtste seizoen zien we hoe geluk en verdriet dicht bij elkaar liggen en het leven van de doktoren beïnvloeden. Zo komt de relatie tussen Luka Kovac (Goran Visnij) en Abby Lockhart (Maura Tierny) onder druk te staan. Het leven van Mark Greene verandert doordat hij opeens voor zijn dochter moet zorgen, terwijl hij net een kind heeft met collega Elizabeth Corday. John Carter krijgt het aanbod van zijn leven, maar is er toch niet blij mee en we zien de terugkeer van Susan Lewis. Daarnaast zien we hoe nieuwe doktoren dramatische fouten maken en hoe de ambities van onder andere Peter Benton door omstandigheden naar de achtergrond worden gedrukt. Voor de fans zullen bepaalde ontwikkelingen zeker even slikken zijn, zeker omdat ze afscheid moeten gaan nemen van een geliefd karakter uit de serie.

Het is duidelijk te zien dat het achtste seizoen het resultaat is van een goed geöliede machine. Het schrijversteam heeft een formidabel script in elkaar gezet, waardoor diverse verhaallijnen en realistische ziekenhuissituaties moeiteloos door elkaar heen lopen. Daarvoor ook een groot compliment naar de acteurs, die hun karakter niet op een automatische piloot spelen, maar volledig op lijken te gaan in hun karakter. Volgens sommigen is dit seizoen misschien wel het beste ooit, een bewering die moeilijk te bewijzen valt. Toch zit er zeker een kern van waarheid in: de kijkers zijn goed vertrouwd geraakt met de karakters en leven massaal mee met de belevenissen van hun geliefde karakters. Toch kent het achtste seizoen ook een zwaktepunt. In vergelijking met de voorgaande seizoen kent de serie namelijk meer dramatische dan komische kanten. Het gaat de verschillende hoofdpersonen niet bepaald voor de wind. Voor de doorgewinterde fan biedt de serie nog meer dan voldoende vermaak en mogelijkheden om mee te leven. Toch hadden wat meer positieve verhaallijnen geen kwaad gekund.

De eerste zes seizoenen van ER werden uitgebracht in een kartonnen box met normale keepcases. Jammer genoeg veranderde Warner de verpakking, waardoor de dvd's nu in slimcases zitten en de box veel smaller is. Voor de verzamelaar is dat wat minder fraai, maar de verpakking ziet er wel gelikt uit. De afleveringen staan op drie dvd's en op elke slimcase staat een korte omschrijving van de afleveringen die op de dvd staan. Qua extra's is er niet heel erg veel te beleven; de release bevat verwijderde scènes en bloopers.

Waarschijnlijk zullen veel mensen dit achtste seizoen blind hebben aangeschaft. Niet zo gek, want ER is gewoon een topserie. De dvd's bevatten niet bijster veel extra's, maar je kunt onmogelijk elk seizoen voorzien van uren aan extra materiaal. Je kunt de serie voor ongeveer vijfendertig euro aan je verzameling toevoegen.

Label: Warner Bros. Releasedatum: 12 september 2007 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: