Film: Crank

Stel, je wordt op een dag wakker met een gigantische kater en je vindt een video-opname waarop te zien is hoe je de avond van te voren wordt vergiftigd. Blijkbaar heb je niet lang meer te leven. Logisch dat je behoorlijk pissig bent, en huurmoordenaar Chev Chelios laat in de film Crank zien wat hij vervolgens zou doen. And it ain’t pretty.

Crank up the adrenaline!
Jason Statham (Snatch, the Transporter) geeft gestalte aan Chev Chelios, een hitman in dienst van het misdaadsyndicaat van Los Angeles. Op een ochtend wordt hij wakker, en ontdekt hij dat hij die nacht in zijn slaap is vergiftigd. Lang te leven heeft hij niet meer, en aangezien het gif iets uitspookt met zijn adrenaline is het pompen van adrenaline de enige manier om een wisse dood uit te stellen. Hij moet opgewonden blijven. Het is dus duidelijk wat hem te doen staat, Chev begint aan een doldrieste rampage door de straten van LA om wraak te nemen op zijn moordenaars. Een heerlijk flinterdun plot dus, en ook niet al te origineel (D.O.A., 1988), maar wel het perfecte recept om zoveel mogelijk actie in 87 minuten te proppen. En daar zijn de makers Mark Neveldine en Brian Taylor in elk geval in geslaagd.

Chev Chelios' zoektocht naar adrenaline

Killlll frenzy!
Want actie is er, snoeiharde actie. De schietpartijen doen denken aan Last Man Standing, en verder zorgt Jason Statham ervoor dat hij opgewonden blijft door gebruik te maken van auto’s, motoren, helikopters, en een blonde schone. Amy Smart speelt Chevs vriendin Eve, en mag ook een tijdje wulps door de film heen hupsen. Wanneer Chev racend door de straten van LA al schietende zijn achtervolgers probeert af te schudden, besluit ze dat manlief nog niet opgewonden genoeg is. Haar steentje draagt ze vervolgens op orale manier bij. Puur machismo dus, en daar gaat het ook om in deze film. Crank is zo over the top en dient ook volstrekt niet serieus genomen te worden. En dat is nu precies de charme van deze roekeloze actiefilm.

Amy Smart en Jason Statham

Paint, GoogleEarth, en achteruitkijkspiegels
In een film waar alle karakters stereotypen zijn, doen de acteerprestaties er niet veel toe. Wat er wel toe doet is de visuele en muzikale aankleding van Crank. De muziek is een voortrazende mix van snelle punk en beukende techno die prima tot zijn recht komt in deze film die vrijwel nergens vertraagt. De montage is eveneens razendsnel en de cinematografische trukendoos wordt veelvuldig opengetrokken. Het obligate splitscreen, maar ook dingen zoals het projecteren van personen waarmee Chev aan de telefoon hangt in de achteruitkijkspiegels van zijn auto, zorgen ervoor dat er voldoende visueel genot uit de film te halen valt. Daarnaast doet het echter een beetje goedkoop aan wanneer voor sommige scènewisselingen overduidelijk gebruik is gemaakt van GoogleEarth in combinatie met Paint.

Crank moet niet serieus genomen worden. Bij Crank moet je niet nadenken. Het enige wat je bij Crank hoeft te doen is achteroverleunen in die lekkere bioscoopstoel, je hand af en toe op en neer bewegen tussen de bak popcorn en je mond, en je omver laten blazen door de compleet absurdistische, maar heerlijk aanstekelijke actie. Kijk alleen uit dat je na afloop niet een willekeurige auto een winkelcentrum in boort.

Label: Paradiso Filmed Entertainment Releasedatum: 6 september
Kijkwijzer: Waardering film: