Boek: Robin Cook - Crisis

De meester van het genre 'medische thriller', Robin Cook, heeft weer een nieuw boek geschreven en als thrillerfan mag je dat niet missen.
Een arts wordt beschuldigd van nalatigheid met de dood als gevolg. Er wordt hem verweten een vrouw niet naar het ziekenhuis te hebben gestuurd na een telefoontje van haar man. De echtgenoot meldt een scala aan vage klachten en omdat de arts de vrouw kent als een hypochonder besluit hij dat een huisbezoek beter is. Aangekomen bij het huis blijkt dat zij er ernstiger aan toe is dan de echtgenoot aan de telefoon heeft beschreven. In allerijl wordt de vrouw alsnog naar het ziekenhuis gebracht, maar tevergeefs; ze overlijdt. Een aanklacht volgt en een spannend proces komt op gang met de 'conciërgepraktijk', een vorm van artsenpraktijk waarbij patiënten per jaar een aanzienlijk bedrag neertellen om zo betere zorg te krijgen, als opmerkelijke richtlijn.

Craig Bowman is altijd een zeer veel belovend talent geweest. Hij blonk vroeger al uit op school en tijdens zijn universiteitsstudie geneeskunde zette hij dit voort. Ook tijdens zijn coassistentschappen ter afronding van zijn opleiding moet hij, van zichzelf, het hoogst haalbare eruit halen. Hij slaagt hierin, echter, in de loop der jaren krijgt hij moeite met de vorm van praktijkvoeren. Hij wil meer tijd aan zijn patiënten kunnen besteden en daarop besluit hij zich aan te sluiten bij een zogenaamde 'conciërgepraktijk'. In deze praktijk krijgt hij Patience Stanhope als patiënte via zijn compagnon; een hypochondrische vrouw die eist dat Craig haar met zeer grote regelmaat thuis bezoekt om aandacht aan haar klachten te besteden. De vrouw wil echter niet naar het ziekenhuis wanneer Craig dit aanbeveelt.

Op de avond dat Craig samen met zijn vriendin op het punt staat naar het theater te gaan, gaat de telefoon. De echtgenoot van Patience Stanhope, Jordan, belt met een lijst aan klachten waar zijn vrouw last van heeft. Craig moet snel beslissen wat te doen: gaat hij op huisbezoek om eerst zelf te kijken wat er aan de hand is (Patience is immers een hypochonder en het kan goed zijn dat het allemaal meevalt) of toch maar een ambulance bestellen om haar meteen naar het ziekenhuis te brengen, zodat hij haar daar verder kan onderzoeken. Hij besluit op huisbezoek te gaan en eerst poolshoogte te gaan nemen. Daar aangekomen blijkt de situatie aanmerkelijk ernstiger te zijn en de vrouw is amper nog bij bewustzijn. Onmiddellijk belt Craig een ambulance om de vrouw naar het ziekenhuis te vervoeren. Tevergeefs wordt aldaar geprobeerd het leven van Patience te redden; ze overlijdt aan wat men in het dossier opneemt als 'hartaanval'.

Jordan, de echtgenoot, besluit Craig aan te klagen wegen nalatigheid. Hij beweert dat als Craig zijn vrouw meteen naar het ziekenhuis had laten brengen, zij nog geleefd zou hebben. Een proces volgt met alle rechtbankrituelen die bij een 'medisch proces' aan bod komen. Craigs zwager Jack brengt onverwacht een heel andere wending aan de zaak, nadat hij is overgekomen om zijn zus en Craig bij te staan. Jack is patholoog-anatoom en kan vanuit dat vakgebied een bijdrage leveren aan het proces. Een bijdrage met een zeer verrassende wending...

Robin Cook weet met zijn boek 'Crisis' weer een dijk van een thriller toe te voegen aan zijn, toch al indrukwekkende, lijst met geschreven werken. Het boek leest heel prettig en weet de lezer van begin tot eind vast te houden. Het wegleggen van het boek is nauwelijks haalbaar, je wilt immers na elke pagina weten wat er op de andere gebeurt. Dit is de gave van de schrijver.
Als er dan één negatief puntje zou moeten worden genoemd, dan zou dat het soms moeilijke, medische taalgebruik zijn. Echter, dat stoort niet heel erg en het doet niets af aan het verhaal. Het belemmert de lezers zelfs niet eens in het begrijpen van het verhaal; je leest er makkelijk overheen en het grotere geheel blijft duidelijk. Cook heeft het weer geflikt; een dijk van een medische thriller. Een must voor de fan van zijn boeken en van het genre - zeker 5 sterren.

Uitgever: Uitgeverij A.W. Bruna ISBN: 9789022992593 Pagina's: 375