DVD: De Italiaanse Magistralen - Scola

Una Giornate Particolare
La Terrazza
Passione d'Armore
door: Ettore Scola

Deze box bestaat uit drie DVD's met evenzoveel films, zonder verdere extra's behalve de oorspronkelijke bioscooptrailer.

Una Giornate Particolare speelt zich af aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog. Op 8 mei 1939 bezoekt Hitler zijn Italiaanse bondgenoot Mussolini, Il Duce. Terwijl heel Rome is uitgelopen om bij de militaire parade aanwezig te zijn, ontwikkelt zich in een zo goed als verlaten flatgebouw de onmogelijk liefde tussen de huisvrouw en moeder Antonietta (Sophia Loren) en de homoseksueel Gabriele (Marcello Mastroianni).

La Terrazza draait om vijf bourgeoisintellectuelen van dezelfde generatie die steeds ouder en cynischer worden. Ze ontmoeten elkaar op trendy parties in het huis van een rijke society dame. De revolutie waarvan zij ooit droomden is nu zo goed als vergeten en de ontgoocheling is ervoor in de plaats gekomen. Een journalist, een scenarioschrijver, een filmproducent, een televisiebons en een politicus: Scola schetst met veel ironie hun zelfspot, hun manieën en hun exhibitionisme.

Passione 'd Amore speelt in de jaren '60 van de negentiende eeuw. De jonge Italiaanse soldaat Giorgio (Giraudeau) wordt naar een afgelegen post gestuurd, ver weg van zijn geliefde Clara (Laura Antonelli). Hij verblijft in het huis van de kolonel (Girotti) en raakt bevriend met hem en met de lokale dokter (Trintignant). In het huis woont ook het nichtje van de kolonel, Fosca (d'Obici), die zowel gek als onaantrekkelijk is. Ze heeft echter een passie waarmeee Giorgio zal moeten leren omgaan.

Drie films met een eigen karakter. Kenmerkend ook voor Scola, van wie nooit een film aan een eerdere gelijk was, of het moet de onderdrukte begripvolle glimlach zijn die hij steeds weet op te roepen en die de immer aanwezige tragiek wil smoren. Vooral Una Gironata Particolare steekt erboven uit. Het is bijna een dialoog voor twee personen, prachtig verweven met de sobere tijdsgeest, met een even subliem als simpel decor. Op de achtergrond klinkt het geluid uit de luidsprekers welke Il Duce en Hitler ophemelen, binnen bouwt zich de spanning langzaam op. Heel esthetisch gefilmd, in een gedetailleerd vormgegeven jaren ’30 decor, en met veel symboliek en bijzonder doordacht en gestructureerd. Het verhaal zelf is bijvoorbeeld erg fraai en bijna wiskundig ingeklemd in een begin en einde, de sleur van alle dag voorstellend, gebroken door passie en verwarring. Vaak is het beeld statisch, en beweegt de camera. Dat geeft een heel intieme sfeer in de sobere omgeving; alsof de kijker een vlieg op de muur is. De traagheid zorgt er wel voor dat het niet even makkelijk wegkijkt, maar dat je er voor moet gaan zitten. Dat geldt overigens voor alle drie de films. Scola neemt zijn tijd.

Passione 'd Amore speelt ook in het Italië van een andere tijd. Ook hier is nauwgezet in de tijdsgeest gefilmd, met zorgvuldig vormgegeven decors en kostuums. Met aandacht voor details zit het wel goed bij Scola. Karakters zijn mooi aangezet, zonder overdreven te worden. En ook hier weer vormt passie het centrale thema, vormgegeven met de nodige dramatiek, maar zonder dat het overdreven wordt.

La Terrazza speelt daarentegen in de moderne tijd. En vreemd genoeg boet het daardoor veel in kracht in tegenover beide andere films. Het kan ook zijn dat La Terrazza de soberheid ontbeert die andere twee films zo kernachtig en spannend maken. La Terrazza is meer chaotisch, rommeliger.

De films zijn Italiaans gesproken en naar keuze Nederlands ondertiteld. Beeldkwaliteit is lichtelijk achterhaald, maar dat is niet vreemd voor films die eind jaren ’70 gedraaid zijn. Het is echter ook niet storend. Het zijn sowieso geen films die het van effecten moet hebben, tenzij van grote gebaren en passie. En die worden niet verstoord door gedateerdheid.

Een minpuntje is wel de prijs. Circa 45 euro is een behoorlijk bedrag, ook al krijg je er drie films voor terug. Wie de hele serie Italiaanse Magistralen van NRC Handelsblad Filmselectie wil kopen kan beter nog even zijn knopen tellen: bijna 200 euro voor alle vijftien de delen. Dan moet je wel een flinke liefhebber van de Italiaanse cinema zijn. Daarom drukt de prijs drukt de gemiddelde waardering.

Label: NRC Handelsblad/Homescreen Releasedatum: 5 december 2006 Kijkwijzer: Waardering: