Film: Blood Diamond

Edward Zwick heeft al een aantal zeer degelijke films op zijn naam staan. Zo vertelde hij met Glory het verhaal van de eerste gekleurde compagnie in de Amerikaanse burgeroorlog en een paar jaar geleden bracht hij Tom Cruise in de wereld van de samoerai met The Last Samurai. Dit keer komt Zwick opnieuw met een film die zich afspeelt gedurende een chaotische periode. Blood Diamond speelt zich namelijk af tijdens de burgeroorlog in Sierra Leone.

Zwick had bij het lezen van het script maar weinig kennis van het fenomeen conflictdiamant. Het eerste wat hij dan ook deed was alle informatie erover opvragen die hij kon vinden. De geschiedenis en gevolgen van conflictdiamanten, kindsoldaten en de revolutie in Sierra Leone werden grondig bestudeerd door de regisseur. Grote hulp bij Blood Diamond was de veelvuldig geprezen documentaire Cry Freetown en de hulp van de maker van die documentaire Sorious Samura. Samura legde met gevaar voor eigen leven vast wat er allemaal gebeurde gedurende de burgeroorlog van Sierra Leone. Samura werd dan ook vastgelegd als adviseur van de film om Zwick en zijn cast te helpen alles zo getrouw mogelijk neer te zetten. De cast van de film is zeer degelijk met onder meer: Leonardo DiCaprio (The Departed), Djimon Hounsou (Eragon), Jennifer Connelly (Requiem for a Dream) en Arnold Vosloo (The Mummy).

Als Solomon Vandy (Djimon Hounsou) op een dag terugkeert van zijn werk wordt zijn dorp aangevallen door rebellen die een groot deel van de mannelijke inwoners, waaronder Solomon, gevangen nemen om ze aan het werk te zetten bij het zoeken naar diamanten. Als Solomon uiteindelijk een enorme diamant vindt kiest hij ervoor om de diamant te verstoppen zodat hij hem later zelf kan meenemen. Het rebellenkamp wordt echter niet lang daarna aangevallen en zo belandt Solomon in de gevangenis. Ook in de gevangenis zit Danny Archer, een ex-huurling die zichzelf heeft omgeschoold tot smokkelaar. Danny komt er in de gevangenis achter dat Solomon een zeer waardevolle diamant heeft verstopt en probeert Solomon te overtuigen de diamant samen met hem te zoeken. In het begin voelt Solomon hier uiteraard niets voor, maar als hij erachter komt dat zijn zoon door rebellen is omgetoverd tot kindsoldaat belooft hij de diamant met Danny te zoeken als die hem helpt zijn zoon terug te vinden. Om dit alles voor elkaar te krijgen heeft Danny echter wel hulp nodig. Die hulp vindt hij bij de idealistische en mooie journalist Maddy Bowen (Jennifer Connelly). Maddy stemt er uiteindelijk mee in om te helpen als ze het verhaal van Solomon hoort en Danny haar belooft te helpen met haar artikel over conflictdiamanten. Zo beginnen de drie aan een gevaarlijke tocht door vijandig gebied, met alledrie zicht op hun waardevolle "diamant".

Blood Diamond is ondanks zijn politieke en historische achtergrond bovenal een avontuurlijke actiefilm met boodschap. Er zijn meer dan genoeg actiescènes voor de gemiddelde actieliefhebber en in één scène op het einde waande ik me even in een heuse Rambo-film. Het verhaal wordt daardoor soms te veel naar de achtergrond geduwd, maar wordt zeker niet vergeten. De afwisseling tussen actie en verhaal gebeurt overigens wel heel erg voorspelbaar. Het ene moment vertelt Danny iets emotioneels en op het moment dat hij zijn laatste zin af heeft vliegt er een kogel langs zijn oren... Dat soort dingen gebeuren niet één keer, maar vaker dan je lief is. Op zich is er niets mis mee om het tempo zodoende hoog te houden, maar iets subtieler is meer dan gewenst. Het acteerwerk in de film is degelijk. Hounsou doet het aardig, met een Oscar-nominatie voor beste bijrol als gevolg, maar wordt helaas voor hem redelijk overschaduwd door DiCaprio die en meer screentime heeft en gewoon iets beter acteert. DiCaprio kreeg tot verbazing van vele mensen zelfs een Oscar-nominatie voor zijn rol en niet zoals verwacht voor The departed. Connelly's rol is een stuk kleiner, maar ook daar is niet echt iets op aan te merken. Met uitzondering van een wat ongeloofwaardige ommezwaai met betrekking tot DiCaprio's rol, maar dat heeft meer met het script te maken dan met de acteurs. Sowieso had het script wel wat extra aandacht kunnen gebruiken wat zeker tot een betere film had geleid. De film is compleet op locaties in Zuid-Afrika en Mozambique geschoten en ziet er zeer degelijk uit en ook het geluid is gewoon goed zoals je mag verwachten van een Hollywood film die een Oscar-nominatie heeft voor beste geluidsmixing en geluidsediting.

Vertelt de film ook goed de ins en outs van conflictdiamanten en de burgeroorlog in Sierra Leone? Het is misschien een goede manier om mensen erop attent te maken, maar het zou nog een beter idee zijn om documentaires als Cry Freetown te bekijken als je daar echt in geïnteresseerd bent, want Blood Diamond is en blijft een commerciële film die veel geld moet opbrengen. Een vermakelijke film is het gelukkig wel.

Label: Warner Bros. Releasedatum: 25 januari 2007
Kijkwijzer: Waardering: