DVD: De Bijbel - Verhalen uit het nieuwe testament

Dat de bijbel van grote invloed is geweest op onze huidige westerse (kapitalistische) cultuur is een feit. Bij een bezoekje aan een willekeurig museum waar tal van grote meesters hangen ben je met enige bijbelkennis ook enorm in het voordeel, want tal van schilderijen zijn geïnspireerd op dit boek van bijna twintig eeuwen oud. Of je de verhalen nu gelooft of niet, mooi zijn ze wel. Maar of dat ook voor de vele verfilmingen geldt?

De laatste grote film geïnspireerd op de bijbel is de controversiële kaskraker The Passion of the Christ uit 2004. Minder recente voorbeelden zijn onder andere de televisiefilms Joseph en Moses uit respectievelijk 1995 en 1996, met Ben Kingsley, en The Last Temptation of Christ van Martin Scorcese uit 1988. Nu is er opnieuw een dvd-box uit met vier verhalen uit het nieuwe testament: Maria Magdalena, Jozef van Nazareth, Judas en Thomas.

Deze volgorde lijkt willekeurig. Wanneer je liever een chronologisch beeld van Jezus' leven wilt zien, kun je beter starten met de dvd van Jozef van Nazareth, Jezus' vader. Dit deel is echter de zwakste van de vier. Tobias Moretti, die de rol van Jozef speelt, acteert als een van de weinigen op een redelijk niveau, in tegenstelling tot de zwakke vertolkingen van koning Herodes en de talloze bijrollen van zijn koninklijk hof. Ook de rol van Maria (Stefania Rivi) komt niet uit de verf. In feite staat in deze aflevering het kerstverhaal centraal, waar Jezus Christus geboren wordt uit de maagd Maria. Helaas blijft het verhaal erg vlak en ongeïnspireerd om werkelijk te kunnen boeien.

De beste aflevering van de vier is het verhaal van Maria Magdalena, gespeeld door de bloedmooie Maria Grazia Cucinotta. Ooit was Maria Magdalena een rijke vrouw, nu is ze vervallen tot hoer. Haar hartverscheurende levensloop speelt uiteraard tot de verbeelding, en wordt mooi en met veel vaart verteld.
Ook het leven van Jezus' verrader Judas zou toch eigenlijk tot een prachtige film moeten leiden, maar het lijkt wel alsof regisseur Raffaele Mertes besmet is geraakt met de emoties en verwarring van Judas Iskarioth: net als de aflevering met Jozef komt het verhaal niet helder uit de verf.

De laatste aflevering, (ongelovige) Thomas duurt net als de andere drie ruim negentig minuten, en steekt wat uit boven het niveau van de aflevering over het leven van Jozef en Judas.

De films zullen uiteindelijk vooral interessant zijn voor de mensen die al bekend zijn met de verhalen uit het Nieuwe Testament, voor een leek worden ze te onduidelijk verteld. Wat deze box wel goed in beeld (4:3) brengt is de historische context; de Romeinen die het 'Heilige Land' bezetten. Ook de kostuums, de decors en het prachtige landschap (in 2000 en 2001 gefilmd in Marokko) maken de soms rammelende verhaallijnen goed. De gelige kleurfilter en de muziek (Dolby Digital 2.0/ surround 5.1) zijn soms wat over de top, en de wijze waarop de kerstster aan de hemel van Bethlehem in beeld wordt gebracht is haast op het goedkope af. Uiteindelijk kan ik er met moeite nog twee bij verzinnen, maar als drie sterren zich verhouden tot ongeveer het cijfer zeven, moet ik er helaas wel een redelijke dikke min achter zetten.

Label: Dutch Filmworks Releasedatum: 21 november 2006
Kijkwijzer: