DVD: Carolina

Je zou toch verwachten dat een romantische komedie met Julia Stiles in de hoofdrol automatisch garant staat voor een bioscoopkraker. Stiles lijkt het genre van de romantische komedie tot in haar vingertoppen te beheren, maar toch heeft Carolina de bioscoop nooit gehaald. Gelukkig voor de liefhebber van de romantische komedie heeft Indies besloten de film in Nederland op dvd uit te brengen. Een verhaal over de onmogelijke liefde en de jaloezie tussen vrienden; het klinkt als een clichéromannetje, maar toch biedt de film veel meer dan dat.

In Carolina lijkt het alsof Carolina Mirabeau de ideale baan heeft om in contact te komen met het perfecte vriendje. Als producent van een datingshow kiest ze wekelijks uit honderden mannelijke kandidaten de mannen die het meest geschikt zijn om te koppelen. Toch raakt ze zelf altijd opgescheept met dates die haar laten zitten. Tot de dag dat het lijkt alsof het lot haar heeft gevonden. De Britse Heath, vers ingevlogen uit het Verenigd Koninkrijk, moet vanwege een weddenschap ook meedoen met het programma. Zijn date faalt jammerlijk, maar hij laat al snel een oogje vallen op de vrijgezelle Carolina. Hij verovert al vrij snel haar hart, maar voor Carolina komt daardoor een nieuw probleem om de hoek kijken; haar beste vriend Albert wordt onverwacht jaloers. Hij vult zijn dagen met het schrijven van flutromannetjes, waarin sprookjesachtige liefdesonmoetingen centraal staan. Al jaren is hij goed bevriend met Carolina, maar vanwaar nu plotseling de jaloezie? Dan is er nog de chaotische familie van Carolina. Zal de stijve Heath zich wel thuisvoelen bij de ruwe grootmoeder die haar kleindochter vooral ongevraagd van advies voorziet?

Bovenstaand plot klinkt misschien wel als één van de flutromannetjes van Albert, maar gaat veel dieper dan dat. De chaotische familie, met als motto 'wordt alsjeblieft nooit normaal', lijkt in eerste instantie een zware last voor Carolina. Gaandeweg wordt echter duidelijk dat ze ook het enige zijn waar Carolina altijd op terug kan vallen. De onvoorwaardelijke liefde die ze bij haar vriendjes niet vindt komt gedurende de film steeds vaker van haar familie. Het verhaal kent ingrediënten als drama, romantiek en liefde, maar vervalt nergens echt in de clichés van het genre. De altijd vlot acterende Stiles weet met haar film-oma Shirley MacLaine een ontroerend verhaal neer te zetten, dat qua uitvoering zeker niet onder hoeft te doen voor de kaskrakers.

Jammer genoeg is de release op dvd karig; de film en het geluid zijn uitstekend, maar op de disk staan naast de film en een trailer geen extra's. Het mag de pret echter niet drukken, want ook zeker zonder een uitgebreide release is Carolina echt de moeite waard. De film laat zich niet in een bepaald genre drukken en gaat zeker verder dan de doorsnee 'rom-kom'. Julia Stiles bewijst maar weer eens hoe ze haar vak verstaat, daarbij ondersteund door de geweldige rol van MacLaine. Een aanrader!

Label: Indies Releasedatum: 23 januari 2007 Kijkwijzer: Waardering: