CD: Under Byen - Samme Stof Som Stof

"Welcome to the best band in Denmark, probably the best band in the world". Dat eerste zou wellicht best kunnen, ik ken niet zoveel Danske muziek, dat laatste schrijf ik maar toe aan dichterlijke vrijheid. We hebben het hier over Under Byen, met hun derde album Samme Stof Som Stof.

Samme Stof Som Stof klinkt bijna als iets religieus (alles wat stof is zal stof worden), maar betekent daarentegen letterlijk "Same Fabric As Fabric" - "Zelfde Textiel Als Textiel". Maar is de charme van Deens niet hetzelfde als dat van bijvoorbeeld het IJslands van Björk: je verstaat er geen klap van, maar dat prikkelt alleen de fantasie, en doet je focussen op de klanken?

De vergelijking met Björk gaat trouwens verder. Het is vooral de ingetogen intiem fluisterende stem van Henriette Sennenvaldt die de klankkleur van de muziek bepaalt. In een lage versnelling wordt daaromheen een sobere begeleiding gelegd, waaronder niet alledaagse 'rock'instrumenten als piano, viool/zaag, cello en corny tuba. Het zorgt in ieder geval voor een heel sfeervol album. Als ware om de regel te bevestigen, is de track 'Film og omvendt' dan weer een geluidsexplosie waar Sonic Youth trots op zou zijn. Maar dat is uitzondering op dit atmosferische en ingetogen album. Voor wie van noordelijk-exotische droomliedjes houdt, is dit album zeker een aanrader.

Er zijn nog wel meer vergelijkingen te treffen. In het eerste nummer, Pilot, klinkt Sennenvaldt als Kim Deal (Pixies/The Breeders/Pacer). Sommige nummers hebben ook iets weg van de rokerige sfeer van Portishead, met name door het tempo, de zang, en de tranceachtige sfeer. Kortom, geen muziek van het drie-akkoorden en hard-en-snel-meer-kunnen-we-niet soort (waar overigens niets mis mee is). Eerder een magische, betoverende, licht bezwerende schijf. Geen makkelijke kost, maar erg aangename luister- en ontdekmuziek.

Als je snel bent, is Under Byen nog in Nederland te zien in Rotown, Rotterdam (8 november), en daarna in België (zie voor andere concertdata de website van Under Byen).

Label: Excelsior Recordings Releasedatum: 23 oktober 2006