CD/DVD: The Beach Boys - Pet Sounds

Er zijn platen die gewoon niet in de platenkast van een echte muziekliefhebber mogen ontbreken. Eén daarvan is Pet Sounds, het legendarische meesterwerk van The Beach Boys uit 1966. Naar aanleiding van de veertigste verjaardag is dit album opnieuw uitgebracht. Het is weliswaar niet de eerste keer dat dit gebeurt, maar je kunt de klassieker nu kopen met een bonus-dvd. Of dat ook genoeg is om je over te halen tot aankoop is een tweede…

Over The Beach Boys kunnen we kort zijn. De band werd na de release van het experimentele Pet Sounds-project van de grote genius Brian Wilson bewierrookt door een keur van andere grote muzikanten in die dagen. Volgens een legende belde Paul McCartney zelfs hoogstpersoonlijk bij Brian Wilson aan, om persoonlijk zijn bewondering voor Pet Sounds kenbaar te maken. Brian Wilson, een geestelijk wrak in die dagen, durfde echter niet open te doen, omdat hij op zijn beurt enorm onder de indruk was van de Beatles-plaat Rubber Soul. De Beatles waren weer dermate geïnspireerd door Pet Sounds dat ze één jaar later, in 1967, een eigen conceptueel album uitbrachten: het vermaarde Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band.

De originele 13 nummers van Pet Sounds, plus de bonus track Hang On To Your Ego, zijn in hun 'Original Mono Program' van de plaat op deze cd geperst. Direct daarna staan ze in dezelfde volgorde ook nog eens in stereo. Het bekendste nummer van dit album is God Only Knows, volgens velen het beste Beach Boys nummer aller tijden. Andere pareltjes zijn het heerlijk vrolijke Wouldn't It Be Nice, de opener van de plaat, en het daaropvolgende You Still Believe In Me, dat met dromerige harmoniezang klinkt zoals muziek in de hemel moet klinken.
Andere bekende werken van Pet Sounds zijn Sloop John B (wat een Amerikaanse 'traditional' is) en Caroline No. Al deze genoemde nummers komen ook aan bod op de bonus dvd.

Deze bonus bestaat uit: The Making of Pet Sounds, Pet Stories en de korte documentaire met Sir George Martin (producer van talloze Beatles-platen) en Brian Wilson achter de knoppen van de studio. Over Pet Sounds zegt Brian Wilson in de 'Making of': "I knew it was in my soul", waarna er beelden zijn van mede Beach Boys als (buurjongen) Al Jardine, (neef) Mike Love en (broers) Carl en Dennis, die om de beurt de loftrompet steken over Brians "geniale project". Verder komen er in de 'slechts' 53 minuten durende dvd wat originele promotiefilms uit 1966 aan bod, en een foto gallery op de klanken van God Only Knows.

The Beach Boys worden soms nog steeds geringschattend gezien als vrolijke surf-boys met zogenaamd oppervlakkige liedjes als Surfin' USA en I get Around. Die staan niet op dit conceptuele album, dat wél bol staat met prachtige arrangementen en onnavolgbare, hemelse melodieën. De plaat is dan ook een must-have voor iedere muziekliefhebber. Het beeldmateriaal op de bonus dvd zal deze liefhebber echter al lang gezien hebben in reeds eerder getoonde documentaires, dus dat is hooguit mooi meegenomen voor de twijfelende kopers. De cd Pet Sounds is op zichzelf simpelweg vijf sterren waard. Als totaalpakket, mét de bonus dvd is het voor de fan, die de plaat al in huis heeft, hooguit vier sterren.
Maar je kunt 'm maar in huis hebben!

Label: Capitol Records Releasedatum: 28 augustus 2006