DVD: Inside Deep throat

Het was in de zomer van 1972 dat de Verenigde Staten werden opgeschrikt door de film Deep Throat. Het was voor het eerst dat een pornografisch getinte film massaal in gewone filmzalen te zien was voor het grote publiek. En alhoewel de filmkeuring aangaf dat de film alleen geschikt was voor volwassenen en dit doorgaans een garantie op een flop opleverde, was dit bij deze film anders. De film kreeg goede kritieken en werd druk bezocht. De expliciteit van Deep Throat en bespreekbaarheid ervan leverde de film de bijnaam "de meest invloedrijke pornofilm ooit" op. Sinds kort is de documentaire Inside Deep Throat op DVD verkrijgbaar en deze wordt vergezeld door een disc met de film zelf erop.

Toen Deep Throat voor het eerst te zien was, leidde de film tot protesten van allerlei christelijke organisaties. Het liet het conflict in de Amerikaanse samenleving goed zien: aan de ene kant de vrije rakkers van de vrije seksualiteit, aan de andere kant de preutse overheid die dacht te moeten bepalen wat het volk wel mocht zien en wat niet. En juist die overheid bleek achteraf de belangrijke motor achter het succes van de film te zijn. Het zinspeelde op een algemeen verbod op het draaien van Deep Throat en juist dat verbod zorgde ervoor dat veel mensen de film wilden zien. Niet alleen uit nieuwsgierigheid, maar ook omdat ze het beu waren dat de overheid wel even zou bepalen wat je wel en niet mocht zien. Juist alle ophef over de film zorgde ervoor dat de film een kaskraker werd: de productie had slechts 25.000 dollar gekost en heeft tot nu al meer dan 600 miljoen dollar opgeleverd. In de documentaire Inside Deep Throat zien we hoe de film beleefd werd en hoe deze tot stand kwam. Niet alleen horen we de mening van de makers of van de liefhebbers van de film, maar ook opponenten ervan komen aan het woord. Daarnaast geven deskundigen als Larry Flint en Hugh Hefner hun mening over de rol van Deep Throat in de jaren zeventig en het effect dat de film heeft gehad op de toekomst van expliciete films in de Verenigde Staten.

Over de film Deep Throat zelf valt niet zo heel erg veel te zeggen. Met alle respect, de film is gewoon slecht. Slecht acteerwerk, slechte kwaliteit beeld en geluid en het verhaal is absurd slecht. Zelfs de regisseur, Louis "Butchie" Peraino, is het daarin met me eens. Maar zoals al eerder gezegd: Deep Throat gaat niet over de film zelf, het gaat over de beleving, het schisma dat het veroorzaakte in het preutse Amerika. Tuurlijk, er kwamen steeds vaker seksueel getinte scènes voorbij in de gewone speelfilms, maar deze film, waar het enkel om de seks ging, zette het meningsverschil over seksuele vrijheid op scherp.

De documentaire Inside Deep Throat geeft het ontstaan en het verloop van de film erg goed aan. Niet alleen zien we stapels experts en betrokkenen voorbij komen, het geheel wordt erg knap neergezet, waardoor je je echt goed kunt voorstellen hoe het eraan toe ging in de jaren zeventig. Mede door het gebruik van archiefbeelden van het nieuws en het tonen van hoe men vroeger omging met seksualiteit in films. Het enige minpunt aan Inside Deep Throat is dat het allemaal net iets te lang duurt; naast de documentaire die 89 minuten lang is, bevat de eerste disc ook nog eens 21 minuten extra materiaal. De makers van de documentaire hebben een boeiend portret neergezet van de film en iedereen die erbij betrokken was, maar soms verdwaalt de documentaire in het verhaal en zien we iets teveel zijweggetjes bewandeld worden.

Als je rode oortjes wilt, dan zijn Inside Deep Throat en Deep Throat niet wat je moet hebben. Het geeft enkel nog een goed beeld van de seksualiteit in de jaren zeventig en de manier waarop men er in de Verenigde Staten mee om ging. De documentaire is wat dat betreft erg de moeite waard. De originele film is eigenlijk alleen maar het bekijken waard vanwege de historische waarde en om de documentaire goed te begrijpen. De beide discs zijn netjes verpakt in een digipack en daaromheen zit een mooie kartonnen sleeve. Een erg nette uitgave, zeker als je een bovengemiddelde interesse voor films hebt.

Label: House of Knowledge Releasedatum: 30 maart 2006
Kijkwijzer: Waardering: