CD: We Are Scientists - With Love And Squalor

Altijd intrigerend, een woord in de titel waar ik geen idee van heb wat het betekent. 'Squalor'? Het Engelse woordenboek biedt uitkomst: vuil(heid); goorheid; ellende. Kijk, altijd leerzaam zo'n nieuwe cd. Toch was het niet dat wat me trok in deze cd. We Are Scientists hebben de naam Amerikaanse bastaardtjes van de Britse hype te zijn, maar dan net anders. Franz Ferdinand en vrienden kennen we al, wat gebeurt er aan de andere kant van de oceaan?

Het powerpoptrio We Are Scientists komt van oorsprong uit California, maar is reeds sinds 2001 gestationeerd in New York. De bandnaam is te danken aan de plaatselijke truckverhuurder. Toen deze drie jongelui een verhuistruck kwamen huren, vroeg deze eerst of het broers waren. Na ontkenning vroeg hij of het dan wellicht wetenschappers waren. Behalve kennelijk iets nerderigs, hebben ze iets dandy-Brits over zich, en iets ontzettend meligs. Getuige mede hun videoclips.

De wetenschappers openen With Love And Squalor met Nobody Move, Nobody Get Hurt. Een energiek poppy nummer, dat het ontegenzeggelijk goed zal doen. Flinke discodreun in de drums, vieze gitaar, een bassist die van ingetogen maar toch aanwezige accentjes houdt. Ik zeg dat het op Nada Surf-anders lijkt. Ook een lekker ritme in de teksten. Deze lijn zetten ze op de rest van het album door. Waar ik Britse bands in dit genre nogal eens verdenk dat ze muziek 'met de pink omhoog' maken, is dit bij We Are Scientists prettig afwezig. Ik doel daarmee op arrogantie en pretentie.

Elk nummer op het album is lekker snel, het verfijnde vaak afgewisseld met ragpartijen (bijvoorbeeld in This Scene Is Dead). Desondanks blijft het geluid transparant. Een ode aan de jengelende net-niet valse gitaren! Cash Cow heeft dan weer iets punkerigs, klinkt een beetje à la Living End. It's A Hit heeft een toepasselijke titel en een meeslepend en passioneel refrein. Eén van mijn favorieten. Een echt rustpunt heeft het album niet, maar dat is niet storend. Er zit genoeg afwisseling in, weliswaar in de nuances.

Eigenlijk is er maar één probleem met dit album. Het is te snel voorbij. Persoonlijk kan ik dit veel meer pruimen dan Franz en zijn klonen. Want dat kennen we onderhand wel, ik ben er een beetje moe van. Dit album maakt me nieuwsgierig naar wat We Are Scientists live presteren: 14 April in Rotterdam, op het Motel Mozaique festival, 16 april luisteren ze het Domino festival in Brussel op.

De moeite van het bezoeken waard is ook de website van We Are Scientists zelf, waarop, behalve een hoop lol, streams van een paar songs en video's staan.

Resteert nog te vermelden dat EMI meende een kopieerbeveiliging aan te moeten brengen op de schijf, waardoor mijn iRivertje even ademnood kreeg.

Label: EMI Releasedatum: already out Waardering: