DVD: The Honeymooners

In de jaren vijftig bleef Amerika thuis voor de komedie The Honeymooners, een serie over een buschauffeur en zijn vrouw die in een naaiatelier werkt; een stel dat droomt van een beter bestaan, maar zich prima weet te redden in hun 'gewone' bestaan. En aangezien Hollywood geen oud succes met rust kan laten, is ook deze klassieker gebruikt voor een nieuwe film met de originele titel The Honeymooners.

Ralph Kramden (Cedric the entertainer) is een buschauffeur in 'Big Apple' New York. Hij is getrouwd met de knappe Alice die als serveerster haar geld verdient. Ralphs beste vriend Ed woont samen met zijn vriendin Trixie boven hem en samen brengen ze veel tijd voor. Dromend van een aankomend fortuin bedenken Ralph en Ed de gekste ideeen om flink geld te verdienen. Maar elke keer mislukken zijn 'briljante' plannen en raken ze hun moeizaam opgebouwde spaargeld kwijt. Ook hun nieuwste meersterplan lijkt gedoemd te mislukken; ze besluiten een hondentrainer in dienst te nemen die hun aangeschafte windhond moet opleiden tot een winnaar bij het hondenrennen. Alice en Trixie hadden echter geheel andere plannen met het geld en wilden het gebruiken om eindelijk een eigen huis te kunnen financieren.

The Honeymooners wordt op de hoes omschreven als 'non-stop en razendsnelle humor', maar het is de vraag hoe Paramount op die omschrijving is gekomen. Toegegeven, elke paar minuten zie je iets voorbij komen dat lijkt op een grapje of onhandige situatie, maar het komt niet veel verder dan voor de hand liggende opmerkingen of flauwe slapstickachtige situaties. Met het acteerwerk is niet veel mis, al weet 'Cedric the Entertainer' zijn rol niet echt naturel neer te zetten; als avontuurlijke buschauffeur is hij net wat te jolig en kinderachtig.

De DVD van The Honeymooners is uitgerust met bonusfeatures, al zul je niet echt interessante extra's aantreffen. Zo vind je een zestal terecht verwijderde scènes en de originele bioscooptrailer. Ook vind je een korte feature getiteld 'Het leven van The Honeymooners', waarin je nader kennismaakt met de hoofdrolspelers. Tot slot bevat de DVD een track met commentaar van de regisseur en de twee mannelijke hoofdrolspelers.

The Honeymooners is een mislukt gerecht gebaseerd op een geslaagd recept. Qua humor, acteerprestaties en verhaallijn blijft deze film ver achter bij soortgelijken in het genre. Lekker laten liggen.

Label: Paramount Releasedatum: 23 maart 2006 Kijkwijzer: