DVD: The Gilmore Girls - Seizoen 1

Televisiezender Net5, bekend als vrouwenzender, heeft altijd een speciale avond gehad met series die speciaal op het vrouwelijk publiek zijn gericht: Ally McBeal, Sex and The City en The Gilmore Girls. De eerste twee zijn alleen nog als herhalingen op het scherm te zien, maar van The Gilmore Girls worden nog steeds nieuwe afleveringen gemaakt. Het eerste seizoen is sinds kort op DVD te verkrijgen.

The Gilmore Girls draait om het leven van moeder en dochter Lorelai Gilmore. Moeder wordt aangesproken als Lorelai en voor het gemak noemt iedereen haar dochter Rory. Lorelai heeft in het verleden niet altijd de keuzes gemaakt die haar ouders haar hadden willen zien maken; nadat ze op haar zestiende zwanger werd, de school verliet en niet besloot te trouwen vertroebelde de band met haar ouders. Lorelai besluit Rory zelfstandig op te voeden en wordt een zelfstandige, geëmancipeerde jonge vrouw. Vanaf het moment dat Rory een jaar of zestien is komen we als kijker in het leven van de twee bewoners van Stars Hollow.

Moeder Lorelai en dochter Lorelai/Rory Gilmore

Als Rory op een dag de kans krijgt om haar middelmatige highschool in te ruilen voor de statige privéschool Chilton, ontstaat er een probleem. Lorelai kan de kosten voor de dure opleiding niet betalen en besluit haar trots opzij te zetten en haar ouders om geld te vragen; in ruil voor het geld wil de moeder dat de familiebanden worden aangehaald. De moeilijke familierelatie levert uren aan vermaak en herkenning op, net als de integratie van Rory op Chilton en de wijze waarop Lorelai zich weet te redden in haar leven als zelfstandige, vrijgezelle vrouw.

De DVD-box van de The Gilmore Girls bevat weinig bonusmateriaal; zo kun je bij een aflevering wat ditjes en datjes op je scherm toveren en is er een kleine 'making of' beschikbaar. Ook is er een special te zien met leuke quotes en momenten uit de serie. Zowel beeld- als geluidskwaliteit zijn vergelijkbaar met die op televisie, ruim voldoende, maar het had wat scherper gekund.

The Gilmore Girls is een erg leuke serie; niet alleen voor de dames, maar eigenlijk voor iedereen, ik heb zelf in ieder geval erg genoten. De situaties die beide dames meemaken en de -soms moeizame- relaties die ze hebben met anderen zijn vaak erg grappig om te zien. Mocht je het begin van de serie hebben gemist, dan is dit je kans om een flinke inhaalslag te maken; de fans kunnen eindelijk de eerste vijftien uur van hun lievelingsserie op DVD aanschaffen. Het zal wel even schrikken zijn als je de box wilt afrekenen, want de prijs gaat bij de meeste winkels richting de tachtig euro; wel erg veel geld voor een enkel seizoen dat 'slechts' zes discs beslaat.

Label: Warner Bros Releasedatum: 16 november 2005 Kijkwijzer: