DVD: Around the Bend

Around the Bend is een opvallende film en dat is niet alleen door de korte speeltijd -de film duurt slechts iets meer dan vijf kwartier-. Door critici werd deze film namelijk redelijk positief ontvangen, maar het publiek wist de film blijkbaar niet te vinden. Nu krijgt Around the Bend een tweede kans, op DVD.

In Around the Bend volgen we de familie Lair, een familie bestaande uit vier generaties mannen. Opa Henry, vader Turner, Jason en zijn zoon Zach. Drie van de vier mannen wonen bij elkaar in een huis en worden op een gegeven moment vergezeld door Turner, die net vrijgelaten is uit de gevangenis. Opa Henry zit nog vol plannen om grote avonturen te beleven, maar eigenlijk weet iedereen dat dat er toch niet meer van zal komen. Als opa het tijdelijke voor het eeuwige verruilt is dat het begin van een avontuur dat de drie overgebleven gezinsleden (Michael Caine, Christopher Walken en Josh Lucas) gaan ondernemen. Een reis die de drie dichter bij elkaar zal brengen.

Around the Bend is een film die me heeft weten te verbazen. Al ontbeert het de film aan het begin aan snelheid, later wordt dit ruimschoots gecompenseerd. Als de relatie tussen de drie mannen aan bod komt, wordt de film gelukkig niet zwaar en weten de hoofdrolspelers er zelfs nog een komische draai aan te geven. Ondanks dat Around the Bend maar zo'n 85 minuten duurt, raak je toch aardig bekend met de personages en voel je je verbonden met hun lot.

De uitgave op DVD is goed verzorgd. Zowel de beeld- als geluidskwaliteit is ruim voldoende. Als bonusmateriaal vinden we op deze DVD een 'making of', waarbij het vooral leuk is om te zien hoe de verschillende acteurs op elkaar ingespeeld raakten. Ook kun je een aantal scenes bekijken die de uiteindelijke film niet hebben gehaald, waarom is me eerlijk gezegd een raadsel, want ze voegen wel degelijk iets toe aan het verhaal en de sfeer van de film.

Around the Bend is een opvallende film met een nette release op DVD; verwacht geen speciale effects, een diep psychologisch drama of een romantische komedie, maar een mix van allerlei genres die samen toch een geheel weten te vormen. Ondanks dat de film prettig wegkijkt en er een prettig tempo wordt aangehouden is het geen film die een blijvende indruk achterlaat, daarvoor is het allemaal net iets te oppervlakkig en nietszeggend.

Label: Warner I.P. Releasedatum: 23 november 2005 Kijkwijzer: