DVD: Be Cool

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: MGM, de productiemaatschappij, heeft blijkbaar lak aan de klant. Niet alleen begint de DVD met een reclamespotje tegen kopiëren, zoals we al een tijdje zien bij sommige DVD's, maar daarna krijg je ook nog een reclamespot te zien van snoepfabrikant Mars! Er komen helaas steeds meer redenen om DVD's te kopiëren, want dan kun je tenminste zonder reclame naar een film kijken.

Maar goed. Be Cool is het vervolg op het succesvolle Get Shorty. In die film stapt gangster Chili Palmer over naar de filmwereld en weet zich al snel omhoog te werken; er blijkt namelijk maar bar weinig verschil te zijn tussen gangsters en producers. Als Chili op een dag benaderd wordt door de eigenaar van NTL Records en deze voorstelt om een film te maken is Chili niet echt geïnteresseerd. Als de man echter enkele tellen later wordt neergeschoten ziet Chili zijn kans schoon. Hij heeft genoeg van de filmwereld en besluit de jonge en kersverse weduwe (Uma Thurman) aan te bieden mee te helpen met NTL. Ondertussen weet hij ook nog een muzikaal talent (Christina Milian) aan de haak te slaan en probeert hij en passant Steven Tyler mee te krijgen in zijn plannetjes.

Be Cool is een film boordevol sterren en het is een vervolg op een succesvolle film. Je zou in zo'n geval een tweede succes verwachten, maar niets is minder waar. Ondanks een zeer uitgebreid reclameoffensief van MGM is de film nooit echt drukbezocht geweest. Het verhaal komt nergens echt op gang en dat is een flinke afknapper. Gelukkig is de film hier en daar voorzien van een grapje en wil deze zelfs een enkele keer hilarisch worden. Toch wil de film je niet vastpakken: het verhaal gaat simpelweg te traag, en heeft teveel weg van het verhaal van Get Shorty, waardoor je toch niet echt verrast wordt door de wendingen in de film.

De Special Edition van Be Cool bevat twee discs. Op de eerste tref je alleen de film aan. Op de tweede disc vind je het bonusmateriaal en eerlijk gezegd houdt het niet over. De bloopers zijn op zich wel grappig om te zien, de 'making of' is niet echt bijzonder te noemen en van een enkele videoclip en een trailer wordt ook niemand echt opgewonden. Zowel kwalitateit als kwantiteit zijn onvoldoende voor een echte Special Edition, het had allemaal makkelijk op een enkel schijfje gekund.

Be Cool is het onopvallende vervolg van Get Shorty. Ondanks de grote hoeveelheid sterren weet geen van de karakters je echt aan te spreken; er lopen teveel verhaallijnen rommelig door elkaar en het verhaal wil niet echt soepel op gang komen. Be Cool heeft wel wat leuke momenten en verveelt je geen moment, maar om nou te spreken van een goede film zou teveel eer zijn. De DVD bevat weinig echt leuk bonusmateriaal en de benaming Special Edition is wel erg optimistisch. Al met al prima geschikt om een keer te kijken op een regenachtige dag, maar verwacht er niet teveel van, dan kun je ook niet teleurgesteld raken. En MGM: verpest het niet voor jezelf, geen gewone reclameboodschappen op DVD!

Label: MGM Releasedatum: 8 september 2005 Kijkwijzer: Waardering: