CD: Wednesday 13 - Transylvania 90210...

Transylvania 90210: Songs of Death, Dying And The Dead heet het debuut van Wednesday 13 voluit. 'Het zal wel niet over de Shiny Happy People gaan', dacht ik bij het zien van de naam. En inderdaad, hier hebben we de zoveelste band die zich laat inspireren door de dood en dit op een compromisloze doch humoristische manier doet. Is dat erg? In dit geval niet want muzikaal is eigenlijk best goed. Voor de afwisseling eens geen op Marilyn Manson, Slipknot, KoRn of Cradle Of Filth gestoelde muziek maar een onvervalste mix van punk, heavy metal en rock 'n' roll. Compleet met gitaarsolo's, wie houdt zich immers daar tegenwoordig nog mee bezig? Colin Richardson (Machine Head, Fear Factory) heeft de boel gemixt en dat betekent automatisch dat het vet klinkt. Dat begint al bij het eerste echte nummer 'Look What The Bats Dragged In' dat misschien niet de toon van de hele cd zet maar wel een keiharde introductie is van de diversiteit in de sound.

Wednesday 13

De teksten en thema's zijn zo cliché dat het weer leuk wordt. In 'Buried By Christmas' vertelt Wednesday wat hij graag wil hebben voor kerstmis: een mooie zwartfluweel beklede doodskist. Onbetaalbaar. Het zal dan ook niemand verbazen dat het centrale thema 'de dood' is. Als Wednesday zou mogen kiezen dan zou niet Bush of Kerry nu president van de Verenigde Staten zijn maar 'de dood'. Ik verzin het niet, je kunt het allemaal horen op Transylvania 90210: Songs of Death, Dying And The Dead.

Alles bij elkaar opgeteld concludeer ik dat ik hier te maken heb met een geslaagd debuut. Dertien songs die zorgen voor een afwisselend shockrock album met weinig muzikale oneffenheden. Verder kan ik alleen nog een waarschuwing geven voor de allerkleinsten: neem alles met een korrel zout!

Artiest: Wednesday 13 Titel: Transylvania 90210 Label: Roadrunner Releasedatum: 11-04-05 Lengte: 51:11 Genre: Shockrock
CD
1. Post Mortem Boredom