Interview: Marco V

Terugkijkend naar zijn producties vindt Marco 'Luvstruck' zeker niet zijn beste productie. Wel als je iedere track in de tijd ziet waarin hij is geproduceerd. "In die tijd was het een supertrack. Als ik hem nu luister lopen de rillingen over m'n rug. Kijk, we weten nu wat we kunnen, technisch gezien. Luvstruck was in dat licht dan ook een lage productie, maar voor toen was hij wel heel apart!"

De laatste producties van Benjamin en Marco zijn de producties die hij op dit moment het beste vindt. "Ik heb nu de nieuwe Marco V natuurlijk, en er is een plaat op Benjamin z'n nieuwe album, 'No Angel'. Samen met 'Godchild', mijn laatste vinyl release, vind ik dat de beste producties die we gemaakt hebben. Waarom? Godchild is voor mij midden in de roos hoe ik graag draai op dit moment, waar m'n hart ligt. Een beetje progressief, een beetje groove, een beetje tech-house, een beetje van alles. Als je die plaat hoort, hoor je een mengelmoes van dat alles, dat spreekt me aan, ook de klank. 'No Angel' is gewoon een superplaat. Dat is het gevoel dat erin zit, je maakt zoiets en dan valt alles op z'n plaats. Het klinkt gewoon heel goed."

Het produceren van nummers gebeurt continu. "We zitten hier soms dagen te knoeien in de studio, dat je denkt: ja... en dan ineens heb je iets en maak je in een paar uur iets moois. Iets dat je in twee weken niet gelukt is! Je moet de uren wel slijten in de studio vinden wij. Er zijn mensen die de studio in gaan als ze inspiratie hebben. Dat is niks voor ons. Voor ons is het uren maken in de studio. Daar zitten dan productieve en minder productieve uren tussen."

Ik vraag Marco of hij eigenlijk nog wel naar andere muziek luistert. "Weinig. Er zijn wel dingen die ik goed vind, zoals Coldplay, maar ik heb zoveel demo's en onze eigen producties die ik moet luisteren dat het er nauwelijks van komt. Wij kunnen een plaat heel goed beoordelen in de auto, of het wel of niet een goede plaat is. Je bent in de auto ook met het verkeer bezig dus niet alles valt op, dat helpt bepalen of ik een nummer wel of niet ga draaien."

Op de vraag wat hij bijvoorbeeld luistert als hij terugkomt van een optreden geeft Marco een verrassend antwoord. "Ik moet zeggen dat ik weinig kilometers maak in Nederland, omdat ik vrij veel in het buitenland draai, maar als ik dan moet rijden zet ik op de terugweg meestal Radio 1 op! Daar wordt veel gesproken en als ik alleen ben vind ik dat wel gezellig. Een beetje kletsen op de radio is leuk, al moet het wel ergens over gaan natuurlijk."

Combi:nations

Om te beginnen vraag ik Marco naar de titel. "Combinations zat ineens in m'n hoofd. Je kunt het op twee manieren zien: nations vanwege de plaatsen over de wereld waar ik draai en de combinaties van verschillende stijlen die ik draai. Vandaar ook de dubbele punt in het midden."

Het nieuwe album van Marco V beslaat drie CD's en is heel breed wat stijl betreft. "Hij is heel breed, zoals ik zelf ook graag draai. Ik krijg er alleen niet altijd de kans voor. Op sommige locaties draai ik meer zoals CD 1, op anderen weer meer als CD 2 of 3, maar het is allemaal Marco V! Als je het album luistert is het eigenlijk gewoon een DJ-set van bijna vier uur. Eigenlijk loopt alles qua stevigheid en snelheid door. Een beetje vergelijkbaar met een 'In Charge' avond en die solo-achtige avonden die ik in Nederland doe. Rustig, maar steeds met iets meer pit erin."

Als Marco V wordt geboekt, wordt er eigenlijk nooit over muziekstijlen gesproken. "Mensen die mij kennen, die mij boeken, die weten dat ik heel erg mijn muziek aanpas op het feest. Dat ik daar heel erg naar kijk. Wel allemaal in m'n eigen straatje natuurlijk. Stel dat ik op Trance Energy zou draaien, daar heb ik al lang niet meer gedraaid en dat zal ook zomaar niet meer gebeuren, maar dan ga ik niet ineens blije trance lopen draaien. Mocht ik daar weer terecht komen, dan vul ik dat toch op mijn eigen manier in, maar probeer ik wel het publiek te pakken."

Waarom zou je zomaar niet weer op Trance Energy draaien?

Ik kan nu eenmaal makkelijker op bijvoorbeeld een Sensation draaien. Trance Energy, daar staat met dikke letters trance boven. Dan moet ik trance draaien, vind ik zelf. Ik kan dan zeggen ik doe het niet, da's mijn keuze, maar als ik het wel doe moet ik het concept respecteren vind ik. Er zijn mensen die dat niet doen, ik vind dat je dan gewoon nee moet zeggen."

"Op de één of andere manier vinden heel veel mensen Sensation een trancefeest. Waar ze het vandaan halen weet ik niet, maar Sensation White is helemaal geen trancefeest! Maar goed, die stempel heeft het dus wel. Toch kan ik daar veel meer m'n ding doen, want daar mag ik gerust een techno plaatje draaien. Je kunt daar breder draaien zonder dat iemand zegt dat dat niet kan omdat het ... heet."