Game Review: URU Ages Beyond Myst

Wat is er anders
Alles.

Na de installatie moet je allereerst je "avatar" maken. Je kan van alles instellen, je kapsel, je lichaamsbouw, de breedte van je neus, de kleur van je kleding en schoenen, je leeftijd (aantal rimpels), vorm van je gezicht etc. Dit is erg uitgebreid en een leuk onderdeel van het spel.

Nieuw is ook dat je het spel vanuit first-person of vanuit third-person kunt spelen. Voor de meeste adventure-spelers zal first-person het meest vertrouwd aanvoelen, maar voor sommige puzzels is third-person aan te raden omdat je goed moet kunnen zien hoe je voor een bepaald voorwerp staat.

In deze Myst moet je namelijk rennen en springen, en dingen verplaatsen door er tegenaan te lopen. Je hebt geen inventory. Dat is soms knap vervelend, soms verzucht je "kon ik het maar gewoon oppakken en op de goede plek neerleggen". Als je namelijk net iets op de goede plek hebt geduwd, maak je al snel nog een klein stapje waardoor alles weer de verkeerde kant op rolt. De besturing is te onhandig voor dit soort manoeuvres.

Ook kan je mis springen en doodvallen. Dat is op zich geen ramp, omdat je oneindig opnieuw kan beginnen. Ik vond het echter enorm frustrerend om voor de tachtigste keer door de gangen van een gebouw te lopen om bij de draaiende brug uit te komen om vervolgens wéér net naast de rots te springen. Als ik vast kom te zitten in een spel omdat ik een puzzel niet op kan lossen, dan is dat frustrerend op een leuke manier. Als ik niet verder kan komen omdat ik een bepaalde sprong niet haal, dan is dat frustrerend in negatieve zin.

Het is gelukkig maar een klein gedeelte van het spel, het is zeker geen TombRaider achtig spel geworden, maar ik vind het niet passen in een Myst-titel.

Tenslotte kan je dit spel niet willekeurig opslaan. Je moet op zoek naar zogenaamde Travel Cloths, lappen stof met de afbeelding van een hand erop. Als je deze aanraakt gaat een gedeelte van de hand gloeien. Dit geeft aan hoe ver je bent met die Age (er zijn zeven onderdelen die kunnen gaan gloeien) en tevens wordt je voortgang opgeslagen. Verlaat je het spel of ga je dood, dan kan je vanaf het centrale eiland teruglinken naar de laatst aangeraakte Travel Cloth (deze term wordt overigens in de Nederlandstalige handleiding vertaald met "Reiskleding" wat meteen mooi mijn aversie tegen vertalingen illustreert).

Wat is gebleven?
Zoals je gewend bent van Myst-spellen zijn de graphics weer prachtig. Je kan volledig 3D door de werelden lopen (dit zijn geen dia's waarop je klikt om je te verplaatsen zoals in de vorige delen maar een echte wereld waarin je je kan verplaatsen in elke richting). Je ziet de bomen ruisen in de wind, er zwemmen vissen in kabbelende beekjes en de weersomstandigheden hebben grote invloed op hoe de werelden er uitzien.

De muziek en achtergrondgeluiden zijn prima verzorgd en niet irritant.

De puzzels zijn over het algemeen pittig. Je moet echt goed opletten om geen aanwijzingen over het hoofd te zien. Zo moet je op een gegeven moment een verlicht pad op de grond projecteren. Als je over het pad loopt gebeurt er echter niets... pas als je alle eerdere gegevens nog eens heel goed bekijkt (en daarvoor moet je terug naar een andere ruimte) kan je erachter komen wat je fout hebt gedaan.

Online
Bij de release blijkt de beloofde online versie nog niet klaar te zijn. Mondjesmaat wordt een aantal spelers toegelaten tot de "Prologue". Volgens de website worden er binnenkort duizenden spelers toegelaten, maar ik heb na de registratie niets meer gehoord en kan dit dus nog niet reviewen. Het klinkt in ieder geval erg interessant.

Update: Begin februari is bekendgemaakt dat de online versie van URU: Ages beyond Myst niet door zal gaan. Er is een expansion pack uitgebracht waarin enkele van de werelden die ontwikkeld werden voor URU Live bezocht kunnen worden. To D'Ni is onder andere te vinden op de site van Ubisoft