Boek Review: W.J. Maryson - Onmagiër 2

Onmagiër - De kloven van Lan-Gyt
Het verhaal

De trilogie
Allereerst, de Onmagiër serie. Voor de mensen die er nog nooit van gehoord hebben: het is een trilogie, een fantasy verhaal dat geen vervolg is op de Meester Magiër serie. De Onmagiër boeken zijn dan ook prima te lezen en te begrijpen zonder de Meester Magiër serie gelezen te hebben, maar er zijn wel degelijk verbanden.

De onmagie versus de kleurloze magie
In het eerste deel van de serie: De torens van Romander wordt voor het eerst sinds eeuwen op het tovenaarseiland Loh een jongen zonder enig magisch talent geboren: een onmagiër, of toverloze.

In het eerste deel lezen wij hoe Matei - één van de machtige hoogmysters van het eilandenrijk - ontdekt dat de wereld bedreigd wordt door de kleurloze magie, die centimeter voor centimeter hele eilanden in de golven doet verdwijnen. Hij neemt Lethe, de onmagiër mee in zijn queeste om de opkomst van de kleurloze magie te stoppen en zo het rijk te redden.

De aard van de onmagie
Hoewel de jonge Lethe niet over enig magisch talent beschikt, beschikt hij wel over iets anders. Iets waar noch hijzelf, noch de machtige Matei echt raad mee weet.

In dit tweede boek van de serie zal Lethe er eindelijk achter komen wat de ware aard is van zijn magie, en daardoor een glimps opvangen van het lot dat hem te wachten staan. Wàt de aard van zijn gave is zal ik hier uiteraard niet verklappen, maar het is de moeite waard. Ook wordt een tipje van de sluier die de oorsprong van de kleurloze magie verbergt gelicht en komen we erachter dat er verraders in het spel zijn. Kortom, er worden heel wat kegels neergezet die in het derde en laatste deel hopelijk op spectaculaire wijze om gaan vallen.