Game Review: Freelancer

Aan de slag

Op zoek naar werk dus. Al snel helpt het verhaal je op weg en dat zal het ook tot het eind blijven doen. Betekent dat dat de vrijheid die geboden leek te worden niet bestaat? Zeker wel, je hebt in Freelancer vrijheid genoeg. In de Single Player optie is die wat beperkter, vanwege de verhaallijn, maar storend? Zeker niet! Het verhaal zit goed in elkaar en is spannend, meer dan ik van heel veel andere games kan zeggen. Omdat je steeds nieuwsgierig wordt naar het verloop van dingen, wil je ook graag de verhaallijn volgen. Want wie heeft Freeport 7 vernietigd? Hoe? En waarom?

Only Flying Zone

Freelancer is van alles wat. Eigenlijk is het een actiespel dat zich afspeelt in de ruimte, een spel dat je in first of third person kan spelen (third person is standaard). Dit houdt in dat de camera vanwaar uit jij de wereld ziet, vlak achter je ruimteschip hangt. Desgewenst kun je alles ook vanuit de binnenkant bekijken.

Het spel heeft een duidelijke verhaallijn, maar mag desondanks geen adventure genoemd worden. Je wordt min of meer door het verhaal geleid, echt zelf onderzoeken hoef je niets. Wel heeft het spel veel RPG elementen, zoals de economie waarmee handel mogelijk wordt en de verschillende partijen in het spel. Help je de ene partij, dan zal de andere partij minder gecharmeerd van je raken en vice versa.

Als Edison Trent breng je niet het hele spel in je schip door, maar als speler wel. Je kunt dus geen karakter besturen en rond laten lopen, op ruimtestations en planeten beperkt je invloed zich tot het kiezen van de ruimte waar je naartoe wilt. In de bar haal je de laatste roddels, informatie of zoek je een baantje, bij de Commodity Trader haal je handelswaar of verkoop je de spullen die ronddrijven in de ruimte nadat je een schip hebt vernietigd, bij de Equipment Dealer haal of verkoop je spullen voor je schip en wat je bij de Ship Dealer kunt doen hoef ik niet te verklappen denk ik.

Pixeltjes

Over de grafische kant van Freelancer hoeft niemand te klagen, het spel ziet er schitterend uit. De verschillende 'achtergronden' in zonnestelsels, de gebouwen en schepen die erin aanwezig zijn, alles ziet er netjes uit. Nog mooier zijn de lichteffecten die gebruikt worden voor de wapens die je afvuurt en de diverse manieren om je snel te verplaatsen. Dit laatste gebeurt door middel van Trade Lanes en Jump Gates, respectievelijk voor snelle verplaatsing binnen een systeem en tussen systemen onderling.

Iets dat ik persoonlijk heel belangrijk vind, en in Freelancer ook uitstekend ontworpen is, is de gebruikers interface. Ik kan me enorm storen aan te grote displays en onlogische weergave van gegevens. Niets van dit alles in Freelancer, op de screenshots is dit duidelijk te zien. Met een simpele druk op Backspace minimaliseren de twee schermpjes links- en rechtsonderin je scherm en heb je nog meer zicht op de ruimte waarin je rondscheurt.

Streling voor het oor

Muziek kan enorm bijdragen aan de sfeer van een spel, het gevoel waarmee je het speelt en daarmee hoeveel plezier je eraan beleeft. Dat hebben ze heel goed gesnapt bij Digital Anvil want de muziek is geweldig. Niet alleen is de muziek van goede kwaliteit, maar verandert ook met het verhaal mee. Gebeurt er iets spannends dan merk je dit ook aan de muziek.

Geluidseffecten moeten in een spel als dit niet opvallen, vind ik. Ze moeten realistisch genoeg zijn en van goede kwaliteit (maar dat spreekt voor zich) en meer niet. Ook hier scoort Digital Anvil punten. De wapens klinken prima, de stemmen zijn van prima kwaliteit en als je rondvliegt in de ruimte vang je ook gesprekken van andere schepen op. De politie stelt ze wat vragen, ze mopperen onderling wat, erg leuk allemaal. Heel erg veel variatie zit er ook weer niet in, maar dit is zeker niet storend. Two thumbs up voor het geluid!