Dishonored 2
Dishonored 2, dát is een game waar ik persoonlijk naar uitkijk. Zoals sommigen van jullie weten was ik heel erg te spreken over het eerste deel en de aankondiging van het vervolg op de E3 2015 was een van mijn hoogtepunten van de beurs dat jaar. Tijdens de Gamescom van dit jaar mocht ik een presentatie bijwonen van Bethesda, waarin we gameplay van Emily Kaldwin te zien kregen.
Het eerste level dat we te zien kregen was het Clockwork Mansion, dat we nog kennen uit de reveal trailer die tijdens de E3 getoond werd. Emily moet de uitvinder Kirin Jindosh elimineren, die de schilder Sokolov vasthoudt die we nog kennen uit het vorige deel. Wanneer Emily het huis binnentreedt zien we gelijk dat de level designers alle remmen hebben losgegooid: alle vloeren, muren en trappen in het huis bewegen zodra je hendels overhaalt, en het hele geval doet inderdaad denken aan een uurwerk waar het huis ook zijn naam aan dankt. In het eerste deel van Dishonored had Dunwall natuurlijk ook Steampunk-achtige elementen, maar daar waren de uitvindingen en apparaten nog enigzins realistisch. Dishonored 2 gooit het hele idee van realisme overboord, en dat voelt als een meesterzet. Het huis is een briljant stukje level design, en de keren dat de hendels werden overgehaald in de demo was het fantastisch om te zien hoe in feite een compleet nieuwe omgeving werd neergezet.
Voordat Emily het huis binnentreedt kregen we ook wat voorbeelden te zien hoe ze bewakers kan uitschakelen. Emily's tegenhanger Corvo zal voornamelijk krachten hebben die we nog kennen uit Dishonored (zoals zijn blink en tijdsvertraging), maar Emily heeft zelf haar eigen set aan krachten en vaardigheden. Sommigen komen grotendeels overeen met die van Corvo (zo heeft ze haar eigen versie van Blink, Shadow Reach, waarmee ze zich met een tentakelachtige arm optrekt), maar de anderen zijn compleet uniek. Tijdens de demo kregen we onder andere een voorproefje van Shadowwalk (waarbij Emily ongezien als een schaduw over de grond kruipt en mensen van onder af spietst), Domino (waarbij Emilie het lot van meerdere personen aan elkaar verbindt: als je de ene vijand uitschakelt, schakel je automatisch ook de anderen uit) en Doppelganger (waarbij ze een kopie van zichzelf creëert als afleidingsmanoeuvre). Shadowwalk zag er een beetje overpowered uit in de demo omdat Emily grote afstanden kon overbruggen zonder gezien te worden en daarbij ook ongezien mensen kon vermoorden, maar het was duidelijk dat wanneer je Emily kiest je hoogstwaarschijnlijk op een heel andere manier door het level moet manoeuvreren dan Corvo.
Je taak is echter nooit makkelijk in Dishonored en Jindosh werd dan ook bewaakt door Clockwork Soldiers, die we ook zagen tijdens de trailer van E3. Toen Emily zich een baan door deze vijanden moest vechten werd al snel duidelijk dat deze niet zonder slag of stoot zullen neergaan: Emily moest twee keer vanaf bovenaf op ze springen om ze klein te krijgen en geweer- en kruisboogschoten haalden niks uit. Persoonlijk ben ik wel fan van het idee van zulke sterke vijanden, omdat je dan toch gedwongen wordt om de speelstijl aan te nemen die voor Dishonored bedoeld is, namelijk stealth. Het was ook goed om te zien nadat je eenmaal Jindosh gevangen had genomen, je ook weer de optie had om op de 'zachte' manier de informatie uit hem los te krijgen (dat wil zeggen, hem elektrocuteren in een stoel) of wanneer je daar geen zin in had gewoon zijn keel kon doorsnijden. In de eerste Dishonored vond ik het fantastisch om meerdere manieren te hebben om mijn tegenstanders uit te schakelen, en het ziet er naar uit dat we dat ook kunnen gaan doen in Dishonored 2.
Ter afsluiting van de presentatie kregen we ook nog een gloednieuw level te zien dat voor het eerst te zien was op Gamescom. Dit level heette het Royal Conservatory, en is een basis voor de Brightmore Witches. Het level was te kort om een goede indruk te krijgen, maar het is in ieder geval duidelijk dat de Witches een terugkeer zullen maken in Dishonored 2, evenals hun leidster Delilah Copperspoon. Het was wel opvallend om te zien dat de witches een nieuwe look hebben gekregen: terwijl ze eerst op plantachtige wezens waren lijken ze nu vooral op een kruising tussen zombies en vampiers, met een bleke huid, zwarte ogen en een dito vloeistof die uit hun mond stroomt.
Dishonored 2 lijkt vooral een briljante mix te gaan worden van oud en nieuw: oudgedienden zoals Corvo Attano, inclusief zijn vaardigheden, evenals de Brightmore Witches en Sokolov keren terug, en ook het verhaal (wreek je op degenen die je hebben bedonderd) vertoont grote gelijkenissen met het eerste deel. Maar daarnaast komt Dishonored 2 ook met voldoende nieuwe dingen, zoals een nieuwe stad, nieuwe vijanden, een meer fantasievol level design en uiteraard Emily Kaldwin, die voor moordlustigheid niet onderdoet aan Corvo. Bethesda heeft heel goed begrepen dat ze een zeer solide basis hebben na de positieve reacties op de eerste Dishonored, en bouwen voort op wat ze al hebben in plaats van allerlei gekke veranderingen door te voeren waardoor de identiteit van de game wellicht verloren gaat. Het spel voelt als een terugkeer naar de wereld die ik zo geweldig vond in 2012, en meer zou ik ook niet willen van een nieuwe Dishonored.
Dishonored 2 komt op 11 november uit voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.