Fragments of Him
Ik zal heel eerlijk zijn: ik heb een zwak voor verhalende games als ze goed geschreven zijn. Life Is Strange, The Walking Dead en To The Moon zijn allemaal stuk voor stuk fantastische games die bewijzen dat games je soms ook heel sterke emoties kunnen laten ervaren. Fragments of Him is een indiegame van het Nederlandse Sassybot Studios, waarbij het verhaal en de gevoelens die het achterlaat een grote rol spelen.
Fragments of Him focust zich op Will, een jongen die plotseling komt te overlijden in een auto-ongeluk. Naast Will volg je na zijn dood ook drie personages die dicht bij hem stonden: zijn partner Harry, zijn ex-vriendin Sarah en zijn oma en tevens adoptiemoeder Mary. Vanuit hun perspectief volg je de relatie die ze hadden met Will, hoe zijn dood invloed heeft op hun levens en hoe zij proberen het verschrikkelijke verlies te verwerken. Een vrolijk verhaal is het zeker niet, maar desondanks is het intigrerend en hoogstwaarschijnlijk een garantie voor hoogoplopende emoties. Daarnaast wordt in de demo van de game ook duidelijk dat Will een beslissing maakt, maar voordat duidelijk wordt wat deze is, verongelukt hij in zijn auto. Hierdoor wordt er ook nog een scheut mysterie en daarmee ook wat diepte aan het verhaal gevoegd.
De depressieve sfeer wordt ook nog eens gezet door de grafische stijl van de game, waarin grijs- en bruintinten duidelijk de overhand hebben. De omgeving is erg simplistisch en dit kan op twee manieren uitpakken: spelers doen het af als saai, of ze zullen vinden dat het bijdraagt aan de emoties die het verhaal met zich meebrengt. Tsja, over smaak valt niet te twisten.
Tijdens het gesprek met Mata Haggis, de schrijver van Fragments of Him, wordt benadrukt dat de game niet alleen depressieve gevoelens teweeg zal brengen. De liefde voor Will die alle drie de nabestaanden koppelt, zal een grote rol spelen in het verhaal en er zal ook gefocust worden op de goede dingen die Will teweegbracht tijdens de tijd dat hij nog leefde. Zij hopen ook dat hun game misschien ook wat voor mensen kan betekenen die door een rouwproces gaan, waarbij de game kan dienen als leidraad om mensen ook op de goede dingen te wijzen die zijn achtergebleven tijdens een overlijden. Persoonlijk denk ik dat het ook zou kunnen helpen bij mensen die depressief zijn en denken uit het leven te stappen, omdat ze kunnen zien wat hun aanwezigheid voor hun omgeving betekent en wat voor schok het zou zijn als zij opeens uit het bestaan van die omgeving worden weggerukt.
Fragments of Him wordt een ontzettend rauwe game, waarbij ruimte is voor een lach en een traan. Het gevaarlijke van de game is dat het verhaal de grootste troef zal worden, wat ervoor kan zorgen dat het een groot succes of een totale flop wordt. De game zal niet voor iedereen weggelegd zijn, maar de mensen die verhalende games een warm hart toedragen of graag eens iets willen proberen wat afwijkt van de norm, zullen met Fragments of Him de plank niet misslaan.
Fragments of Him komt in 2016 uit op de pc en de Xbox One.