Dungeon Keeper

De game die een klassieker werd en waarvan tot op de dag van vandaag gehoopt wordt op een derde deel komt naar de mobiele platformen. Dit keer ben je echt de Hand of Evil in Dungeon Keeper.

Header

De wat oudere gamer kent het originele Dungeon Keeper en het vervolg erop vast wel. Bedacht en gemaakt door Bullfrog, het bedrijf van Peter Molyneux. Jij bent een dungeon keeper en jij moet zorgen dat helden uit je kerker blijven. Zijn ze zo dapper om toch jouw kerker aan te vallen, dan zullen ze alle vallen en demonen die je op ze afstuurt moeten zien te overleven. It's good being bad.

Je begint op een kaart vol rotsen, die de imps, de slaven in dit spel, moeten vernietigen, zodat er iets gebouwd kan worden. Dit kost tijd, een simpele rots kost vijf seconden, een stevigere rots een minuut, een granieten rots kost een uur. Gelukkig hoef je elke rots maar één keer te mollen, als je besluit geplaatste kamer of val op te ruimen blijft deze plek bebouwbaar.

Dungeon Keeper

De imps, Horny, de Mistress met haar zweep en ook de kippen zijn in de game te vinden. Daarnaast belooft de ontwikkelaar nog vele bekende en nieuwe units. De originele stemacteur van Horny doet in ieder geval weer mee, dus voor de fans een groot, nostalgisch feest qua personages. Grafisch wordt het even slikken, want de duistere sfeer van Dungeon Keeper op pc is geheel weg.

De basis van de gameplay uit Dungeon Keeper is hetzelfde gebleven, je hebt een kamer met daarin het hart van de kerker, dat je moet beschermen. Door een hatchery te bouwen heb je voedsel en de hoeveelheid voedsel bepaalt hoeveel units je tegelijkertijd in je kerker mag hebben. Door een specifieke kamer te bouwen krijg je nieuwe units. Maak je bijvoorbeeld een bibliotheek, dan mag je Warlocks oproepen. Deze gaan dan in de bibliotheek studeren om toverspreuken te leren. Aangekondigd zijn in ieder geval Cluck Off, waarmee je tegenstanders door snel op ze te tappen in een kip verandert en ze kunt pletten. Dragon Breath geeft je hand het hoofd van een draak waarmee je over het scherm vuur kunt spuwen.

Dungeon Keeper

Dan is er nog de treasury om je gevonden schatten in op te slaan. Staat deze vol dan zul je een extra schatkamer moeten bouwen. En als laatste noemenswaardige kamer is er de workshop, waar alle vallen bedacht en gemaakt worden. Vallen als een spijkervloer en een kanon dat in vier richtingen schiet zijn in ieder geval aanwezig, maar ook hier weer wil de ontwikkelaar oude en nieuwe vallen toevoegen. Elke kamer en unit heeft tien upgrades en per upgrade veranderen ze van uiterlijk. In het origineel kon je kamers neerleggen zoals jij wilde, maar dat is om reden van versimpeling eruit gehaald. Er zijn kamers van 3x3, 4x4 of 5x5 en deze zijn door dit mechanisme gewoon op bebouwbare kerkergrond te slepen.

Je imps kun je laten werken door ze te slaan, en je mobieltje zal door middel van pushmessages melden als ze weer aan het inkakken zijn. Het is dan ook de bedoeling dat je even een paar opdrachten kunt geven en door kunt gaan met wat je ook aan het doen was, Dungeon Keeper is niet echt geschikt om uren achter elkaar te spelen en er in één keer door te rushen.

Dungeon Keeper

Al kan het wel flink versneld worden, maar daar komt het businessmodel om de hoek kijken: Dungeon Keeper is een freemium. Vergelijk het met Plants vs Zombies 2, ook daar hoef je niets te betalen om verder te geraken, maar door gems te betalen kun je in singleplayer bijvoorbeeld sneller rotsen slopen. Gems vind je in de rotsen en in een modus die 'daily raid' heet. De ene dag moet je een aanval van tien warlocks overleven, de andere keer moet je met tien orcs een andere kerker aanvallen. Win je, dan heb je een kans dat er gems tussen de verdiende resources zitten. Wil je gems à la minuut hebben, dan kun je ervoor betalen met euro's. De ontwikkelaar geeft aan dat er geen pay to win in de game zit, al kun je dus wel sneller flink wat meer ruimte maken met betaalde gems.

Dungeon Keeper

In singleplayer zijn er verschillende missies als aanvallen van andere kerkers, maar ook waves van vijanden te zien overleven in je eigen kerker. Dan is er nog een modus om je kerker en de vallen daarin te testen. In de veelzeggende modus 'Test your dungeon' verover je jouw eigen kerker. Je wint er geen resources mee, maar misschien vind je wel zwakke plekken zodat je jouw kerker beter kunt uitrusten met enkele vallen of units.

En dan het toffe gedeelte dat gaat zorgen dat er ook iets te doen is ver na de singleplayer: multiplayer. Jouw singleplayer-kerker en units tegen wie je ook wil, met matchmaking, friendlists, leaderboards, enzovoorts erbij. De multiplayer is meteen beschikbaar, dus je kunt al beginnen met vechten met basisunits en vallen, al zal het snel uitbreiden naar de betere units wel belangrijk worden om er echt toe te doen.

Dungeon Keeper

Je kunt met je units andere kerkers proberen te raiden, en zien of je de schatkamer kunt veroveren. De matchmaker kijkt hoeveel potjes je gewonnen hebt en wat je combatpunten zijn, zodat je niet door te betalen of veel te spelen alle casuals afmaakt. Vijftig procent schade aan de kerker is genoeg om te winnen, maar als je meer schade aanricht, krijg je meer resources voor je eigen kerker.

Dungeon Keeper komt deze winter uit op iOS en Android in veertien talen. Een Windows Phone-variant moet er ook nog komen, maar op release is de game te vinden in Google Play en de App Store van Apple.