SimCity

 

Er zijn met een klik van de muis allerlei gegevens op te zoeken van je stad. Die worden, als het mogelijk is, op je stratenplan van de stad getoond. Dus waar zijn er veel grondstoffen in je stadsregio zie je visueel in beeld. Waar moeten de wegen verbreed worden? Dat zie je door een icoontje bij desbetreffende weg. Die is dan ook simpel te upgraden is, je hoeft ze niet opnieuw aan te leggen. De riolering en elektriciteit worden nu automatisch geregeld, met als klein nadeel dat alle huizen naast een weg gelegen moeten zijn, want de weg is de geleider voor stroom en riolering. Het scheelt wel weer een hoop gedoe met voor velen een ondankbaar klusje zoals beide netten aanleggen.

SimCity

In SimCity werken de steden werken samen om een soepel draaiende regio te bewerkstelligen. Je kunt een stad allerlei services laten aanbieden voor omringende steden. Zo kun je de extra ambulances, politie of brandweer van een stad delen met de rest, maar ook je grondstoffen zijn te exporteren. Ben je begonnen met een stad die nu aardig geld naar binnen brengt? Dan kun je een tweede stad beginnen en dat geld, of andere goederen, doneren om jezelf, of een vriend in multiplayer, een leuke boost te geven. Grappig is dat er dan ook daadwerkelijk autootjes van de bank uit de ene stad het geld gaan brengen naar de bank in de andere stad. Je moet dus even wachten voordat het geld overgemaakt is, maar in plaats van ongeduldig te wachten of door te spelen kun je desbetreffende auto’s naar hun doel volgen.

SimCity

Er is in je regio een groot project te voltooien. Dat moet met veel geld, veel goederen zoals olie of kolen, naargelang wat voor project het is. Zo is er een internationaal vliegveld te bouwen, waardoor toerisme een enorme boost krijgt in de regio. Het heeft dus zeker zin om eraan te beginnen, maar het is optioneel. De grote vraag na een dag SimCity spelen blijft: hoe lang blijven deze projecten een doel op zich? En wat als je er klaar mee bent? Zijn er nieuwe projecten of upgrades te doen? Niemand kon dit project halen in een dag, dus dat antwoord krijgen we pas nadat het spel uit is.

Op macroniveau is er al genoeg te doen in SimCity. Met al die verbonden steden en stromen van goederen, specialisatie van alle steden afzonderlijk en de gezamenlijke projecten heb je al aardig wat om handen. En dan is er nog het microniveau, de stad zelf. Je kunt je stadshuis uitbreiden zodat je meer opties tot bouwen of services krijgt. Maar ook energiecentrales kun je uitbreiden met extra ovens of betere windmolens. Ziekenhuizen kunnen meer afdelingen krijgen, meer ambulanceplaatsen en zo geldt er voor elke service wel dat er iets te upgraden is. Dan moet je nog inwoners blij zien te maken zodat de wijken gaan uitbreiden. Dit kan door middel van flats en dergelijke waardoor je een steeds stedelijker uitzicht krijgt. Rampen zijn er ook. Een tornado, aardbeving, kernramp of zelfs buitenaardse wezens worden losgelaten op je stad. Door slim te bouwen en genoeg voorzieningen te bouwen kun je proberen de schade tot een minimum te beperken.

SimCity

Naast al dat managen zijn er nog allerlei achievements en leaderboards in allerlei categorieën te doen en te zien op de servers van SimCity. Deze servers zijn er niet alleen voor om je scores bij te houden en voor savegames, maar het simuleert de overige steden als je bezig bent in een van je steden in de regio. Omdat er zoveel inwoners zijn met hun eigen doelen en er veel economische simulaties zijn wordt het lastig voor een doorsnee pc om dat allemaal simultaan te verwerken. Het serverpark van EA gaat dit allemaal doen, maar dat heeft wel als nadeel dat je altijd online moet zijn om te spelen. Tijdens de demo viel de verbinding weg en dat merk je pas als je iets met een andere stad wil doen dan waarin je bezig bent.

SimCity

Na een dagje bouwen ben ik er voor mezelf in ieder geval uit: ondanks het verdwijnen van de metropolen uit de oude games is het zeker nog steeds SimCity met een nieuwe verfrissende invalshoek en nieuwe tactieken en mogelijkheden om een efficiënte regio te bouwen. De Multi City-optie geeft geen enorme stad, maar wel veel mogelijkheden die je in de eerdere SimCity-spellen niet had. En een miljoen inwoners is toch ook al aardig, met ieder een doel en een mening in hun leven. Op de vraag of er mods toegelaten worden werd er positief geantwoord. Het is alleen de vraag wanneer, want de vorige SimCity-spellen waren vooral bitmaps. Nu zijn het 3D-objecten. De makers zoeken een manier om dit op een gebruikersvriendelijke manier aan te kunnen bieden. Uitgebreidere mods worden ook mogelijk, maar het ontwikkelteam is van plan vooral zelf eerst nieuwe features aan te bieden. Fietspaden, meer stijlen huizen dan de nu overwegend Amerikaanse huizen, er zijn heel wat ideeën. We missen alleen Hans Klok nog. SimCity komt in maart uit voor pc en Mac.