Paper Mario: Sticker Star

In Paper Mario: Sticker Star heeft Bowser het deze keer tijdens het Sticker Fest gemunt op de Comet Star, een ster die dromen en wensen in vervulling kan laten gaan met daarnaast nog meer onbekende bijzondere krachten. Na de aanval van Bowser ontwaak je op het plein waar zojuist de Comet Star gestolen is, het hele festivalplein is overhoop gehaald door Bowser en word je direct geconfronteerd met het personage Kersti, die een nogal temperamentvol karakter heeft.

Header


Wat mij gelijk opviel aan deze game is dat achter het platte en simpele uiterlijk toch meer verscholen gaat dan dat je op het eerste gezicht zou zeggen. Je merkt aan alle kanten dat de ontwikkelaar echt aandacht en creativiteit heeft besteed aan kleine maar fraaie details. Zo moet je als eerst zorgen dat het dorpsplein weer terugkomt op zijn plek en dat doe je door alle Toads te vinden. De één is echter nog beter verstopt dan de ander. Zo moet je bijvoorbeeld Toads van de muren trekken, deurmatten omdraaien en in prullenbakken kijken om tussen de propjes afval een opgepropte Toad te vinden. Zodra je alle Toads gevonden hebt kan het plein weer worden uitgerold en kun je op zoek naar de Comet Star.  

Paper Mario: Stick Star Fest

Als je de stad uitloopt, kom je drie Goombas tegen die je aanvallen. In tegenstelling tot andere Paper Mario-games kan Mario nu geen gebruik maken van zijn standaard hamer- en springaanvallen. Hier komt dan ook gelijk het vernieuwende aan deze game om de hoek kijken. Alle aanvallen en power-ups moeten worden gedaan op basis van stickers. Er zijn wel honderden verschillende stickers, variërend van Flashy Jump, Hurl hammer, Pow Block en Fire Flower met elk hun eigen unieke kracht.  Je moet stickers bij je hebben anders kun je tijdens de gevechten niks en moet je vluchten. Helaas gaat die papieren vlieger niet altijd op en zul je opnieuw vanaf je laatste save moeten beginnen. Stickers kun je echter overal vinden, op muren, bomen en stenen tijdens je avontuur, dus vluchten zal vrijwel niet voorkomen. Elke baas vereist ook een speciale tactiek dus je moet zorgen dat je van tevoren zorgvuldig je stickers kiest anders is het bijna onmogelijk deze te verslaan. Er komt dus ook een zekere vorm van tactiek bij kijken die mij wel aanspreekt; Wanneer neem ik welke stickers mee? laat ik de metalen schoenen hangen, omdat ik bij de volgende vijand juist de hamer nodig heb?

Paper Mario:Sticker Star baas

Het battlesysteem zelf is op zich vrij eenvoudig. Je kiest een sticker en Mario verricht de bijbehorende actie. Kies je bijvoorbeeld de schoen, dan doe je een springaanval, kies je de hamer dan val je aan met de hamer, druk je tijdens de aanval nogmaals op A en is je timing goed dan richt je extra schade aan. Wat nieuw is dat je naast één basisaanval, ook extra aanvallen kunt verdienen door tijdens je beurt op X te drukken en daarmee een roulettesysteem op te roepen. Zijn twee van de drie iconen gelijk, dan krijg je één extra aanval en zijn ze alle drie hetzelfde, dan krijg je er nog een derde bij. Dit kost je steeds wel extra muntjes en die worden, hoe verder je komt, steeds zeldzamer. Word je aangevallen, dan kun je met de A-knop een 'block' uitvoeren zodat je minder schade oploopt. Ook hier is timing weer van belang.

Paper Mario: Stick Star 3 keer aanvallen

Na de drie Goombas verkreukeld te hebben, kun je voor het eerst in de Paper Mario-serie naar de bekende world-map die we ook kennen van andere Mario-games. Zo heb je Drybake Dessert, Surfshine Harbour, Hither Thither Hill en Yoshi Sphinx met elk hun eigen puzzels. Je kunt bijvoorbeeld niet naar level 2-1 als je de speciale mushroom niet hebt die je alleen kunt vinden in een van de eerste levels.

Paper Mario: Sticker Star kaart

Naast de standaard stickers zijn er ook speciale items die je kunt vinden, zoals een schaar, een Japanse gelukskat, drilboor et cetera. Als je deze items meeneemt naar het museum en naar een speciaal scherm daar gooit, veranderen ze in extra grote stickers met elk hun eigen krachten. Met de schaarsticker kun je het scherm kapot laten knippen en de Japanse gelukskat bespringt alle vijanden. Op deze manier kun je extra veel schade aanrichten die in benarde situaties meer dan eens mijn leven hebben gered.

Sommige van deze grote stickers zijn alleen te gebruiken als oplossingen voor puzzels waarbij je gebruik moet maken van het zogeheten 'Paperize'. Dit activeer je door op de Y-knop te drukken, op dat moment gaat de wereld plat liggen en kun je zelf op specifieke plekken stickers plakken om zo een doorgang te creëren of juist dicht te maken. Een voorbeeld hiervan is level 3-1 waar Wiggler, een grote rups, op de weg ligt te slapen. Je kunt hem alleen wakker maken door een grote sticker van een item die je eerder gevonden hebt, via 'Paperize' ergens op te plakken.

Ja hoe maak je wiggler nu toch wakker?

Grafisch is de game prima en de kleine details, zoals gevouwen hoekjes en papieren omgevingen, geven je echt het gevoel dat je in een kijkdoos kijkt. Het 3D-effect daarentegen is leuk maar voegt niet heel veel toe. De dialogen in deze game zijn geweldig  en zitten vol met humor. De grappen zitten soms vol met zelfspot, maar vaak komt dit door de eigenzinnigheid van de personages. Het geluid met de alom bekende tunes dragen goed mee aan de algehele Mario-sfeer. Toen ik namelijk een boom omver sloeg veroorzaakte dat een domino-effect van wolken en bergen die elkaar omver duwden, het resultaat was vervolgens dat de orginele Mario-tune gespeeld werd, dat toverde bij mij wel een glimlach op mijn gezicht.

De enige minpuntjes die ik heb kunnen vinden zijn dat het soms lastig te bepalen is wat je moet doen. Je bent onnodig veel tijd kwijt naar het zoeken naar dat ene ding of doorgang die je over het hoofd hebt gezien. Nu kun je Kersti wel om hulp vragen, maar lang niet altijd is deze informatie ook echt nuttig genoeg om je verder te helpen. Ook het unieke van deze game, de stickers, maken het soms lastig om verder te komen aangezien je geen standaard aanval kunt doen. Dan zul je soms helaas opnieuw vanaf je laatste save moeten beginnen omdat je net dat ene schoentje of hamer niet meer hebt bij de wat langere gevechten.

Inmiddels loop ik al weer een aardig tijdje mee en heb ik al heel wat Mario-games voorbij zien komen. Er was echter altijd één serie die voor mij nog vrij onbekend was: de Paper Mario-serie. Deze game was een zeer aangename kennismaking en heeft zeker mijn sticker van goedkeuring verdiend. De creativiteit van het gebruik van stickers en het level-ontwerp zorgen evoor dat als het aan mij ligt dit papieren avontuur op 7 december ook echt een vervolg krijgt.