World of Warplanes

Exclusief voor pc

Free to play is hot. Zo heet dat iedere uitgever het wel lijkt te gaan doen. Een gratis te downloaden game en geld verdienen met microtransacties is de nieuwe belofte. Wargaming zit al een tijdje in deze wereld met het succesvolle World of Tanks en gaat hun portfolio uitbreiden met World of Warplanes.

Header 

Eén ding is zeker: de medewerkers bij Wargaming houden van hun werk. Ze zijn gepassioneerd over de vliegtuigen waar we in kunnen vliegen en hebben zo ongeveer elke encyclopedie gepakt om in het spel te verwerken als het om de historie, componenten en uiterlijk van de vliegtuigen gaat. Ze willen zo accuraat mogelijk zijn, maar niet op een manier dat het frustrerend wordt. De besturing moet simpel blijven, want, zo stellen ze zelf, het spel moet leuk zijn om te spelen. Een simulator is het dus niet te noemen, World of Warplanes is meer arcade-actie met geschiedenislessen.

Maar eerst een geschiedenisles over Wargaming: met nu elf kantoren over de gehele wereld en meer dan duizend medewerkers is het bedrijf enorm gegroeid. Mede dankzij World of Tanks, dat nu 35 miljoen geregistreerde gebruikers heeft. Hun laatste wapenfeit is dat ze BigWorld hebben overgenomen, het bedrijf dat voor hen de engine heeft gebouwd. Het is gemakkelijker om dat intern te hebben, want dan zijn veranderingen sneller doorgevoerd en geheel op hun World of… en andere spellen toegespitst. World of Warplanes en World of Warships zijn bij Wargaming in ontwikkeling, waarvan de eerste dit jaar nog uit moet komen.

Sinds de E3-demo hebben ze vooral gewerkt aan een nieuw wolken- en renderingsysteem. De graphics zien er inderdaad beter uit dan voorheen, maar ondertussen zijn ze natuurlijk bezig om het allemaal nog beter te krijgen voordat het spel uitkomt. De makers willen vooral laten zien en voelen hoe het was om in de Tweede Wereldoorlog in zo’n toestel te zitten en hoe intens een dogfight voelde.

World of WarplanesWorld of Warplanes

Een van de grootste wijzigingen zit in het ’module upgrade’-systeem. In World of Tanks kon je vooral vrij generieke upgrades kopen die bij elke tank werkten, maar de vliegtuigen krijgen allemaal andere upgrades, die historisch ook bij het toestel konden. Je kunt de performance van je toestel verbeteren, door bijvoorbeeld een betere motor erin te stoppen, maar ook je vuurkracht aan te passen. Deze verbeteringen onderzoek je door middel van een techtree en elk onderzoek kost weer ervaringspunten.

Ben je geen wandelende historicus, dan is er zeker geen nood. Er zijn presets, waarin je jouw favoriete vliegtuig mee kan aanpassen. Niet alleen de gebruikte componenten, maar ook de vorm van de cockpit en vleugels worden aangepast door deze voorgebakken opties. Elk vliegtuig heeft natuurlijk andere presets, elk weer geschikt voor een andere speelstijl. De presets worden vrijgespeeld door de benodigde modules te onderzoeken met je ervaringspunten. Het is dus geen aparte techtree met bijbehorende benodigde ervaringspunten.

World of WarplanesWorld of Warplanes

Ben je wat meer vertrouwd met het spel of denk je te weten wat je doet, dan kun je de preset handmatig wijzigen. Stel dat je geen bommen wilt meenemen, omdat je op die manier lichter bent en dus sneller en wendbaarder. Je zou op de plaats van de bommen weer meer machinegeweren kunnen stoppen, waardoor je een snellere fighter dan normaal wordt. Zo is er voor elk wat wils: wil je instappen en wegwezen en vooral niet te lang nadenken, dan zijn er de presets. Wil je meer flexibiliteit, dan pas je jouw gewenste opties gewoon aan.

Naast Amerikaanse, Engelse en Duitse vliegtuigen worden Japanse toestellen toegevoegd. Het aparte aan dit alles is het geld. Het is free to play, maar er moet ergens geld binnenkomen. Je zou verwachten dat elk toestel en elk wissewasje geld gaan kosten, maar de makers beloven dat ze dat juist niet gaan doen. Ze vinden het belangrijker dat mensen komen en blijven spelen. Ze verdienen hun geld vooral door de statistieken, hoeveel mensen er dagelijks of maandelijks spelen is belangrijker voor de inkomsten. Nu zullen ervaringspunten en meer vast te koop zijn voor mensen die geen tijd hebben om dagelijks te spelen, maar het is niet een van de belangrijkste ideeën achter dit spel. We moeten nog even wachten op de volledige versie en het bijbehorende verdienmodel, want Wargaming heeft nog geen releasedatum specifieker dan ‘dit jaar’ genoemd.