Marvel vs Capcom 3: Fate of Two Worlds

FOK!games mocht ook producer Ryota Niitsuma aan de tand voelen.

Ry

In Simple mode zijn alle level drie Superaanvallen niet beschikbaar. Waarom is hier voor gekozen?
Simple mode zal in de Engelse versie Simple Play gaan heten. Alles wat hier aangekondigd is, is nog niet definitief, dus wat je nu speelt op de Tokyo Game Show, kan anders worden. We zijn nog druk bezig met het verfijnen van de Simple mode, en hoe we het definitief gaan implementeren in het uiteindelijke spel.

De Simple mode is er om het makkelijk te maken voor casual spelers om het spel op te pakken en te gaan spelen. Niet dat de Normal mode lastig is, we hebben de knoppen-layout en bewegingen niet al te lastig gemaakt, maar je zult wel moeten oefenen. Sommige spelers willen gewoon meteen spelen zonder te oefenen, dus die hebben nu de Simple mode om meteen te beginnen.

Omdat je nu met een knop een speciale beweging kan verrichten, wordt het spel wel een stuk makkelijker. Om toch een voordeel te hebben als je normaal speelt, hebben we de beschikbaarheid van de speciale bewegingen sterk ingekrompen voor de Simple mode. Je hebt dus de keuze: je gaat normaal oefenen, waardoor je alle bewegingen van de personage kan uitvoeren, of je speelt Simple mode, waarin je zonder te oefenen een beperkte set van bewegingen tot je beschikking hebt. In Simple Mode heb je met een druk op de knop tot level 2 superaanval, hypercombo of een air combo. Omdat het zo gemakkelijk is hebben we dus niet alle bewegingen in Simple mode verwerkt. Om een voorbeeld te geven: Ryu van Street Fighter heeft normaal zijn drie bekende moves, de Hadoken, Shoryuken en Tatsumaki. In Simple mode zul je er maar één hebben! Het zou ook niet eerlijk zijn tegenover iemand die speelt in Normal mode. Op deze manier zorgen we voor een balans. In Simple mode kun je vrij gemakkelijk helemaal losgaan, maar door de beperkingen kunnen mensen die in Simple mode spelen ook tegen mensen spelen die Normal mode gebruiken.

Nu de Simple mode is aangekondigd, zijn er nog meer modes waar we van moeten weten?
Arcade mode, de Versus mode, en alle modes die je uit andere vechtspellen kent, zoals Street Fighter IV, zullen er in zitten. We hebben ook nog een Mission mode. Dit is een modus die eigenlijk al beschikbaar was in Street Fighter 4. Het is eigenlijk een trainingsmodus, waarbij de computer bepaalde moves of bepaalde voorwaarden van je vraagt. Jij moet proberen aan de voorwaarden te voldoen of de bewegingen na kunnen doen. Als je vooruitgang boekt in die modus, word je beter met desbetreffende personage. Je krijgt alles wat er te leren valt over alle verschillende bewegingen die het karakter kan doen als je deze modus met succes kan afronden. Elk personage heeft zijn eigen Mission mode. Het is nog niet afgerond, maar dit is wat het in feite is; het is een plek om te oefenen met je karakter om zo ook beter met hem of haar te worden.

In Street Fighter IV is er een practice mode, wat in concept lijkt op jullie Mission mode. Het lastige in Street Fighter is de timing van combo's, hoe lastig is dit in MvC 3?
De Mission mode leert je om te gaan met de timing, maar we zijn nog op zoek naar manieren om de modus zelf uit te voeren. We hebben niet alle rechten om alles te gebruiken voor bepaalde personages in het spel. De personages hebben veel bekende aanvallen en manieren van verplaatsen, maar we moeten oppassen met wat we kiezen en wat we mogen laten zien in het spel. Dat komt allemaal door de verschillende vergunningen die we hebben op franchises van Marvel. De modus zelf zal verschillen ten opzichte van Street Fighter IV. Wel begin je, net zoals in Street Fighter 4, met concrete dingen die je nodig zal hebben in het spel, maar hopelijk helpt onze Mission mode je groeien als speler. Je begint met de eenvoudige dingen en je werkt je weg omhoog naar de meer lastige bewegingen.

Waarom is er gekozen voor X23? Ze lijkt toch wel heel erg veel op Wolverine?
Als je speelt met X23 zul je merken dat haar moveset verschilt van de manier waarop Wolverine is geïmplementeerd in het spel. Toen we begonnen met het ontwerpen van X23 was het aan het team om ervoor te zorgen dat ze genoeg afwijkt van Wolverine, zodat je het gevoel hebt dat ze niet hetzelfde zijn qua karakter. De reden dat we haar in het spel hebben, is omdat Marvel aangaf dat ze een aantal vrouwelijke, volwassen personages in het spel wilden hebben. Een heleboel vrouwelijke personages die ze ons gaven, waren allemaal wonderlijke, volwassen personages. We dachten, misschien heb je geen jongere karakters nodig en met X23 wisten we: "Ah, zij zou een perfecte match voor het spel zijn.". Het heeft lang geduurd sinds Marvel vs Capcom 2, dus we willen een heleboel nieuwe personages in onze games sinds Marvel vs Capcom 2. En natuurlijk klopt het wat je zei, dat een heleboel spelers misschien het gevoel dat Wolverine en X23 zijn gewoon hetzelfde doen. Alleen lijken ze hetzelfde, maar het dev-team zorgde er juist voor dat ze anders spelen.

Wat wordt er gedaan om buttonmashers tegenstand te bieden? Counters?
Voor mij persoonlijk zijn het allemaal mensen die het gewoon leuk vinden om het spel spelen, terwijl er een groep mensen is, die het zogenaamde buttonmashing leuk vinden om te doen. Mij gaat het om het plezier hebben. Maar misschien is dat een niet zo goede zaak.

Het spel is vanaf dag één ontworpen met het idee dat, als je tegenstander een buttonmasher is, je het spel alsnog kan domineren. Zoals altijd moet je wel weten wat je doet. Dus als je wacht op de juiste momenten en wanneer de persoon in kwestie een opening geeft, je dan start met je aanvallen. Leer je personages kennen en doe je voordeel er mee, de mensen die lukraak op knoppen drukken zul je alsnog de baas kunnen zijn.

Een opvallend iets in MvC 3 zijn de alternatieve kostuums. Het zijn geen simpele kleurpaletwijzigingen. Iron Man heeft bijvoorbeeld een geheel ander armor. Hoe zijn jullie bij deze alternatieven gekomen?
Als we vechtspellen maken zoals deze, heeft Capcom altijd behoefte aan een tweede kleur, want het zou te verwarrend zijn op het scherm als je niet weet welke personages van welke speler is.
We kunnen nog niet alles onthullen wat te maken heeft met dit feit, maar de modellen zelf zijn in ieder geval veranderd voor de tweede, de derde en de vierde speler. Bij dit spel is het soms al prima om een andere kleur te nemen, zoals gewoonlijk. Vooral bij Capcom-personages kan je gewoon weg komen met verschillende kleuren, maar bij verwarrende personages werken verschillende modellen soms beter. Marvel geeft ons daadwerkelijk heel veel suggesties, ook voor de primaire modellen van de personages. We konden ze niet allemaal verwerken (of niet kiezen), dus hebben we de modellen gebruikt bij de alternatieve kleding. Verschillende periodes in de stripboeken van een Marvel-personage, of verschillende verhaallijnen en dat soort dingen, dat is allemaal in overweging genomen. Dus als je een comic-fan bent, zul je een hoop ontwerpen tegenkomen die je bekend voor zullen komen. Marvel heeft ons een hoop materiaal en ideeën gegeven, we hebben het zelfs moeten afkappen, want ze bleven bezig. Veel alternatieven zijn nu klaar, maar nog niet allemaal. We zullen nog meer aankondigingen doen in de loop van de tijd. Dit keer hebben we dus veel moeite gestoken in alternatieve kostuums en geen simpele kleurwijzigingen.

Hoe zijn jullie op Asgard als level gekomen? Asgard is in de comics in vele vormen te zien geweest, waarom hebben jullie voor deze variant gekozen?
Toen we begonnen met het kiezen van de verschillende gebieden van het spel, kwamen we op veel donkere, trieste omgevingen. Dus we wilden ook iets in contrast, iets dat helderder en vrolijker is. Omdat we Thor in het spel hebben, de beschermer van Asgard, was het een vrij simpele keuze. We wilden na het bepalen van de gebieden die we gingen doen, nog een level dat wat anders zou zijn, iets echt anders dan alle andere gebieden in het spel. Toen viel Asgard weer op. Daarna was het heel vaak discussiëren met Marvel welke vorm van Asgard het beste zou zijn. Er zijn in de loop der jaren een heleboel verschillende Asgards in de comics verschenen. Er zijn dus veel representaties van de plaats. Marvel heeft ons geholpen om tot deze variant te komen.