Bioshock 2

De eerste keer dat ik een Big Daddy tegenkwam zat ik me ook gelijk weer klaar te maken voor een episch gevecht, maar dit kwam niet. De robot die toevallig dichtbij lag kon ik gebruiken om hem af te leiden, waarna hij bijna dood was voor hij zich op mij kon richten. Binnen een halve minuut was het voorbij en lag hij rokend aan mijn voeten, ik had nog geen schrammetje. Na het gevecht zou je in het eerste deel de Little Sister kunnen gebruiken voor veel Adam, of wat minder, afhankelijk van of je haar dood wilde of niet. Dit deel werkt wat anders, ze maken nu namelijk deel uit van de verdere gameplay.
Het eenzame meisje neem je op je schouder, waarna ze je vertrouwt en je haar moet beschermen. Je kunt haar gebruiken om lijken te vinden waar ze Adam uit kan halen en toen werd de game eindelijk een beetje pittig. De Splicers vinden het namelijk niet leuk als de Little Sister met de lijken bezig gaat en ze komen met velen tegelijk om jou en het meisje om te brengen. Het is hard werken om ze op een afstand te houden en ik hoopte vurig dat dat meisje op zou schieten met waar ze mee bezig was. Nadat je genoeg Adam hebt verzameld kun je er wederom voor kiezen om de Little Sister weer menselijk te maken of haar het leven te ontnemen. Afhankelijk van je keuze krijg je veel of weinig Adam en het beïnvloedt je reputatie.

De Adam kun je ook nu weer gebruiken voor het upgraden van de mogelijkheden die je hebt. Denk hierbij weer aan zaken als Incinerate, waarmee je vuur schiet uit je handen. Na het kopen van deze upgrade merkte ik gelijk weer hoe goed de game sfeer weet neer te zetten. De muziek werd onheilspellender en een stem waarschuwde mij dat een Big Sister onderweg was. Lampen explodeerden massaal en ik werd dwars door een metalen deur gezogen waarna ik oog in oog stond met de grote meid.
Anders dan hun broers zijn Big Sisters alles behalve traag. Ze zijn gruwelijk snel en gebruiken kinetische krachten naast geweren om het je lastig te maken. Het gevecht dat volgde was wat uitdagender dan met de Big Daddy, maar wederom een beetje anticlimactisch. Dankzij de zogenaamde speargun die wat explosieve munitie had, kon ik vrij snel de Sister in puin schieten. Het kostte meer tijd dan de Daddy, maar nog steeds was het niet echt een uitdaging. Aan dit alles zou nog gewerkt worden, dus hopelijk zal de uiteindelijke game toch wat pittiger worden.

Voor ik afsluit wil ik nog even iets uitgebreider praten over de speargun. Dit wapen schiet, zoals de naam al doet vermoeden, speren af die je vijanden op vrij brute wijzen vermoorden. Veel munitie krijg je er niet voor, maar als je hem goed kan gebruiken heeft hij een bruut en vernietigend effect. Elke vijand die je raakt vliegt enkele meters achteruit en als je goed schiet doorboort de speer een muur, waardoor de Splicer daar blijft hangen. Meestal zijn ze dan wel dood, maar soms is dit het ideale moment om je drilboor in te zetten en het werk af te maken. Het kan niet anders of dit wordt mijn favoriete wapen in de game. Hij is niet makkelijk om te beheersen, want hij is enorm traag, maar het effect is zo bruut dat ik dat er graag voor over heb.

Voorlopige Conclusie

De eerste indruk die Bioshock 2 geeft is vrij goed. De moeilijkheidsgraad valt nog wat tegen en er liggen te veel items op straat, waardoor je nooit zonder ammo of health zit, maar buiten deze minpunten zit de game weer erg degelijk in elkaar. De sfeer wordt door de muziek enorm versterkt en de licht vernieuwde gameplay zorgt voor een leuke ervaring. Het eerste moment dat je een Little Sister tegenkomt is bijna episch en ze bieden een compleet nieuwe uitdaging. Hopelijk poetst 2K de genoemde minpunten weg in de komende maanden. Het resultaat zal dan misschien niet zo legendarisch zijn als bij het origineel, maar als sequel doet de game zijn werk erg goed en hij zal veel gamers dan ook zeker weer aan de console of PC gekluisterd krijgen.