Mass Effect 2

Iets minder dan twee jaar terug beloonde ik de RPG Mass Effect met de hoogste score die ik ooit op FOK!games heb uitgedeeld: 93%. De game kende nog genoeg minpunten, maar dat waren vaak kleine dingen die de ervaring van de game absoluut niet minder maakten. Sindsdien is er wat DLC vrijgekomen en zelfs een heuse iPhone-game, al was die absoluut niet van een hoog niveau. In 2010 is het dan eindelijk tijd voor het tweede deel van deze trilogie en in Keulen kreeg ik alvast een voorproefje van wat de game gaat worden. Dat leek me in eerste instantie tof, maar helaas voor mij bleek het een simpel combatlevel, niet bepaald waar ik de game voor speel.

Eerst maar eens de achtergrond van de game op een rijtje zetten. Mass Effect 2 speelt zich twee jaar af na de gebeurtenissen in het origineel. Van de Reavers is niks meer gehoord, maar er zijn nieuwe problemen die de kop op steken. Hele menselijke kolonieën lijken spontaan te verdwijnen en daar is de Human Alliance natuurlijk alles behalve blij mee. Dus wordt hun beste soldaat Shephard op onderzoek uitgestuurd. Om zijn werk te kunnen doen moet hij zijn eigen dood in scene zetten, waarna hij ongestoord de onderwereld van onze Melkweg in kan duiken. Zijn doel: het rekruteren van een eliteteam dat in staat is om de waarheid achter het verdwijnen van de koloniën te achterhalen en de daders te straffen.

BioWare wil met dit tweede deel een soort trilogiewet gaan volgen. Net zoals met de de eerste Star Wars-trilogie zal dit tweede deel erg donker zijn en een nadruk leggen op de vervelende kanten van het universum waarin je speelt. Je zult dus naar de diepste onderwerelden afreizen en zaken doen met de grootste criminelen die de game rijk is. Dat je één van de beste huurmoordenaars moet rekruteren in je team zegt daarover wel genoeg. Je team zal verder deels bestaan uit karakters die je meeneemt uit het origineel, tenzij je ze daar dood hebt laten gaan natuurlijk, en andere bad-ass soldaten.

De demo die ik te spelen kreeg onthulde verrassend weinig van de game. Je wordt gedropt in een gebouw en het doel is je door een leger soldaten te vechten, om uiteindelijk een aanslag te verijdelen. Of niet natuurlijk. Je doel is immers de huurmoordenaar en of hij slaagt of faalt is vooral interessant voor de manier waarop je speelt. De gameplay is vrij identiek aan zijn voorganger. Je hebt twee teamgenoten, een arsenaal wapens en wat biotische en technische krachten. Door deze slim in te zetten vecht je je langs groepen bewakers. Schuilen is hierbij nog steeds van levensbelang, waardoor het rennen van dekking naar dekking is. De nieuwe wapens en powers bieden wat extra mogelijkheden en zorgen dat je wat meer je eigen stijl kiest. Of je nu liever snipet of met een rocketlauncher in Rambostijl je vijanden om zeep helpt is aan jou.

Voorlopige Conclusie
De demo maakte het lastig om veel te zeggen over de game. Grafisch ziet het er allemaal degelijk uit, de besturing is nog steeds prima en de voice-overs zijn net zo briljant als in het origineel. Maar hoe kan ik in vredesnaam op basis van 15 minuten gameplay iets zeggen over een RPG zo diep en uitgebreid als Mass Effect 2? Nou, eigenlijk niet. Of de game zijn verwachtingen waar gaat maken blijft dus voorlopig nog een goede vraag. Het enige dat zeker is, is dat de combat iets leuker en afwisselender is, maar de AI leek niet dramatisch verbeterd. dus hoe uitdagend de game wordt moet nog blijken. Nou vooruit, één ding kan ik nog wel zeggen. De gruwelijke hoeveelheid pop-up lijkt voorbij. Terwijl het filmpje speelde en we door de stad scheurden zag ik nergens textures die nog ingeladen moesten worden. Dus dat is een fijne verbetering.