poll
Bewijst de NS jou een dienst door minder te rijden?
NS-topman Meerstadt zegt dat ze de reizigers een dienst bewijzen door minder treinen te laten rijden bij sneeuw. Zo is de dienstregeling voorspelbaar. Voel jij je ook zo ontzettend goed geholpen door deze voorspelbare uitval van treinen bij het eerste vlokje sneeuw?
3067 stemmen , laatste: 28-04-2013, 17:55
Tien keer beter dan voorgaande jaren, waar je maar op het perron stond te hopen dat er een trein kwam.
Ook de informatievoorziening is trouwens een stuk beter dit jaar. Website is up-to-date, ik krijg van te voren e-mails dat de dienstregeling aangepast wordt en de actuele vertrektijden worden regelmatig omgeroepen op de stations.
Als ie vraagt waarom verwijs ik ook gewoon naar Meerstadt.
Liever dat je van te voren weet dat de dienstregeling wordt aangepast, dan het risico lopen dat je op een veldbed van het Rode Kruis in de Jaarbeurs moet overnachten.
Na die periode hoort het treinbestel weer volgens de normale regeling te rijden.
Ik denk dat het voornamelijkste probleem van de NS niet de aangepaste dienstregeling is, maar de communicatie naar de reizigers. Het is zo belangrijk om begrip te scheppen. Het enige dat te lezen valt is 'wegens winterweer aangepaste dienstregeling. Houdt rekening met minder treinen'. Zet er dan een linkje bij met 'lees hier waarom we voor deze aanpak kiezen', met daar tekst en uitleg over de situaties die ontstaan bij wissels en overgangen, en wat de gevolgen kunnen zijn als de dienstregeling niet zou zijn aangepast.
Als de NS mij echt een dienst wil bewijzen, dan geven ze de verantwoordelijkheden uit handen aan een bedrijf dat WEL competent is.
Echter heb ik het idee (al dan niet terecht) dat ze de aangepaste dienstregeling wel heel erg snel invoeren. Ik snap dat ze afhankelijk zijn van voorspellingen, maar om bij een beetje vorst en een paar vlokjes de boel zo drastisch aan te passen gaat soms wat ver.
Daarnaast zijn de treinen soms veel te kort tijdens deze aangepaste dienstregeling waardoor niet eens iedereen op het perron in de trein past en onnodig lang in te kou moet staan wachten.
Het kan aan mij liggen maar de logica in de NS hun acties en verhaal wat daar bij hoort gaat aan mij voorbij. Ook als ik niet sarcastisch ben snap ik het niet. Pure logica verteld mij iets anders dan wat de NS doet.
Wat nou werken??? Niet zo vloeken waar ik bij ben!!
EN... De trein stopt daar elke keer op dezelfde plek. Niet zoals hier in NL waar je opeens naar het andere eind van het platform moet rennen omdat de trein wat verder is doorgereden.
In japan staan er gekleurde pijlen op het perron waar je voor welke trein moet instappen en waar wordt uitgestapt. Mensen staan netjes in de rij en binnen 2 minuten rijdt ie weer door. Gaat daar echt gesmeerd.
het over grote deel van de bevolking woontop een smalle strook aan de oostkust, van noord naar zuid, dus het over grote deel van de treinen rijdt rechtdoor. scheelt al veel tov Nederland .
en elke trein stopt 10 minuten per station. dus ja heeft een trein op een stukje 7 min vertraging dan stopt hij op het volgend station maar 3 minuten.
kort weg, totaal niet te vergelijken met Nederland
Het is allemaal heel simpel.
De NS wordt afgerekend op punctualiteit. Dus: of de treinen die ze zeggen dat ze laten rijden ook rijden en enigszins op tijd.
En als je dan van de 1000 treinen die er normaal rijden, er door je 'aangepaste dienstregeling' 999 geschrapt worden, dan rijd er nog maar 1 trein.
En de kans dat die uitvalt, of anderssoortige storingen heeft, is veel minder groot.
En zie hier, we halen onze targets ineens. We houden ons 100% aan onze dienstregeling!
Het voorkomt dus inderdaad problemen.
Problemen met de bonus van die zakkenvuller, die hij anders niet zou halen.
Ik moet wel toegeven dat dit het eerste jaar is dat ik regelmatig gebruik maar van het OV en dus niet weet hoe erg de dienstregeling de afgelopen jaren was. Het kan dus nog steeds een verbetering zijn, maar ze falen nog steeds.
Eigen vervoer is sneller en goedkoper. Zeker een motor.
Fuck de trein! Ik ga wel met de auto.
Dat zou hier vanzelfsprekend tot veel weerstand en woede leiden.
Overigens kan het natuurlijk wel (kijk maar naar China, waar ze een dergelijk beleid al voeren in het kader van milieubelasting) mits je gehoorzame burgers hebt.
Als ik zo zou functioneren op mijn werk, stond ik binnen 2 dagen op straat.
Dikke faal aan het gehele ov in NL.
Patat, dat is het!!
- je kunt je werkgever meedelen dat er een aangepaste dienstregeling is, daardoor kun je beter uitleggen waarom je eventueel op een andere tijd aanwezig bent op je werk
- je kunt je tijd beter indelen en plannen omdat de trein op bepaalde tijden rijdt.
Het nadeel is alleen dat de aangepaste dienstregeling mij een lagere reistijd oplevert, namelijk evenlang als 3,5 uur vertraagde treinen per week. Dat lijkt me ronduit onacceptabel op de lange termijn. Voor mij althans, en ik vermoed dat ik niet de enige ben die er in onacceptabele mate tijd door kwijt raakt vanwege iets stompzinnigs als een paar vastgevroren wissels. Dat kost de economie volgens mij immens veel geld en dat is zeer tragisch te noemen over het geheel genomen.
Ik maak sinds de invoering van die kaart eigenlijk nog nauwelijks gebruik van het OV, voor die tijd was ik vaste klant. Alleen al het feit dat je voor een anonieme kaart 25,- moet uitgeven (5 euro die je na 5 jaar gewoon kwijt bent, en het minimum opstapsaldo) voordat je een trein in mag, vind ik al totaal belachelijk.
Ik heb toch nog wel de hoop dat het over een jaar of 10 best aardig draait. En dan is het natuurlijk tijd voor een nieuw systeem.
NS kan echt aan mijn derrière oxideren...
Live like you'll die today...
JD
Niet als in dit kleine paniek land waar mensen desnoods met hun zomerbandjes door 40cm sneeuw ploegen omdat ze bier MOETEN halen. En daar mee lekker alle sneeuw aan walsen, waardoor de wegen inderdaad niet meer te ruimen zijn.
Dezelfde mensen die jammeren "moet ik voor die drie dagen sneeuw elk jaar die dure winterbanden kopen!?" kunnen zich er niet bij neer leggen dat het spoor op winter regeling gaat. Ben jij ook een van die ?
En dan met achterlijke vergelijkingen komen.
Winterbanden zijn ook zo'n debiel modeverschijnsel waar mensen zich in de winter opeens veilig mee wanen. Ik rij al zolang als dat ik auto rij op all weather banden door alle weersomstandigheden zonder een kras schade te maken. Dit zijn de meest geschikte banden voor Nederland waar het de ene dag vriest dat het kraakt en de andere dag we met een warm zonnetje de 8 graden behalen. Het enige probleem met autorijden in de winter zijn de bestuurders van auto's die gewoon niet kunnen rijden.. Want als je net even iets harder gaat of net even iets dichter op je voorganger rijdt ben je natuurlijk net 1 autolengte eerder thuis..
Gezien mijn niet al te goede rug sta ik dan liever in de file, omdat ik in mijn auto altijd een zitplaats heb, en airco.
En het minder laten rijden bij sneeuw vind ik eigenlijk onlogisch.
Volgens mij blijft het spoort beter sneeuwvrij als je meer treinen laat rijden, ipv minder.
Nu lopen ze te klagen dat er altijd zoveel file staat, en dat komt ook mede doordat er minder treinen rijden, dan gaan er namelijk meer mensen met de auto .. en da's ook niet zo handig als het sneeuwt.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken