NS: 92,6% reizigers in 2019 op tijd, forse reizigersgroei

92,6% van de NS-reizigers komt dit jaar op tijd. Daarmee handhaaft NS de recordpunctualiteit van vorig jaar, waarbij opnieuw een stevige reizigersgroei wordt gerealiseerd. Dit blijkt uit de eindejaarprognose van NS. Over de afgelopen 5 jaar - de eerste helft van de concessie – is de punctualiteit gestegen met 2,5% procentpunt. Over dezelfde periode steeg het aantal reizigers met zo’n 14% naar ruim 1,3 miljoen reizigers per dag.

NS verwacht in 2019 alle afspraken uit de hoofdrailnetconcessie te halen, ook op de hogesnelheidslijn (HSL). Op de HSL stijgt de punctualiteit van 82,5% in 2018 naar 83,4% in 2019, ondanks de softwareproblemen die in het eerste kwartaal van 2019 voor een valse start zorgden. Met het Rijk was een minimale punctualiteit op de HSL afgesproken van 82,1%. NS verwacht dat de zitplaatskans in de spits in 2019 uitkomt op 94,8% in 2018 was dit 95,1%. De afspraak met het rijk was hier minimaal 94,3%. Door de populariteit van de trein heeft een aantal drukke trajecten het plafond bereikt, NS kan hier niet meer treinen rijden en geen treinen verlengen.

Voor deze eindejaarprognose maakt NS gebruik van de prestatiecijfers in de maanden januari – november 2019 en historische data over de maand december.

Reizigersgroei
Roger van Boxtel, president directeur van NS: “NS heeft de prestaties afgelopen jaren fors verbeterd. Dat is in de eerste plaats goed nieuws voor onze reizigers, maar ook een compliment waard aan iedereen bij NS. De opgave voor de komende jaren is om de toenemende groei op het spoor op te vangen en om de hele reis van deur tot deur verder te verbeteren zodat meer mensen voor het openbaar vervoer kiezen. Daarmee levert NS een belangrijke bijdrage aan de duurzaamheid en bereikbaarheid in Nederland.”