Ferrari zwakt woorden Di Montezemolo af

Ferrari heeft de woorden van haar baas Luca di Montezemolo afgezwakt. De Italiaan dreigde met een vertrek mochten de regels in de Formule 1 niet aangepast worden, maar volgens het team wordt de soep niet zo heet gegeten als deze wordt opgediend.

"Wat niet goed aan de Formule 1 van tegenwoordig is, is dat de prestaties voor negentig procent gebaseerd zijn op aerodynamica. Een ander negatief punt is dat testen niet is toegestaan. We bouwen auto's, niet helikopters, raketten of vliegtuigen. We moeten niet terug naar de excessen van vroeger, maar het moet ook niet zo zijn dat we de jongelingen die we in de Ferrari Driver Academy opnemen geen kansen kunnen bieden," zei Di Montezemolo. Ook haalde hij zijn paradepaardje over de derde auto weer van stal.

"Wij geloven dat fans, media en sponsors meer geïnteresseerd zouden zijn in meer competitieve auto's op de grid dan met auto's die twee, drie seconden per rondje te langzaam zijn en na een paar ronden al op een ronde achterstand gezet worden," zei de Ferrari-president die dreigde met een vertrek.

Op de officiële Ferrari-site worden de woorden van Di Montezemolo afgezwakt. "De observaties van Di Montezemolo zijn opgevat als ultimatum of zelfs een dreigement, maar The Horse Whisperer kan iedereen verzekeren dat daar geen sprake van is. Om te beginnen heeft hij woorden als vertrek en ultimatum niet in zijn mond genomen, maar wat we echt moeten benadrukken is dat Di Montezemolo op constructieve manier sprak over de toekomst van de mooiste vorm van autosport, die hem na aan het hart ligt."

De Italianen benadrukken dat ze de Formule 1 graag willen zien als testcentrum voor de straatauto's. Ook worden de punten dat jonge talenten meer kansen moeten krijgen weer aangehaald. "En voor degenen die denken dat een vermindering van aerodynamica in het voordeel is van Ferrari, neem dan de historische rol van Ferrari in ogenschouw. Het is terecht om te denken aan het succes van de sport, we willen geen raketten op wielen zien, we willen een competitie tussen auto's," luidt een verklaring waarin benadrukt wordt dat dit soort regels niet altijd in het voordeel van Ferrari zijn.