Iwata bespreekt iOS, sociale games en meer

Satoru Iwata, president van Nintendo, nam afgelopen week de gelegenheid om tijdens de jaarlijkse (fiscale) bijeenkomst antwoord te geven op vele brandende vragen.

Het zal Iwata niet ontgaan zijn dat iOS-apparaten in korte tijd een flink marktaandeel in beslag genomen hebben. Op de vraag naar zijn mening over iOS-apparaten en of het welicht interessant zou zijn voor Nintendo om zelf een tablet te ontwikkelen, vertelt Iwata dat de tablets "interessant" zijn als hardware, maar "minder reactief voor spellen door het ontbreken van knoppen, in vergelijking met de Nintendo DS".

"I think it is an interesting device if it creates an experience that is in line with the trend created by Nintendo DS. On the other hand, we have never abandoned the + Control Pad and buttons for our game systems because we think these functions are advantageous when creating highly reactive games. In this meaning, I do not think Nintendo hardware will take on any of the current tablet forms as they are without buttons, to make our game devices."

Op de vraag naar de groeiende populariteit van sociale (online) en smartphone games, en de invloed die ze hebben op Nintendo als bedrijf, weet Iwata te melden dat er weinig verschil zit in populariteit en "niemand ooit gezegd heeft dat ze de Nintendo DS links zullen laten liggen om Smartphone games te kunnen spelen". Volgens Iwata is Nintendo altijd al bezig geweest met sociale spellen voordat de term "social games" überhaupt bekend werd. Nintendo doet wel mee aan deze zogenaamde "social era" maar "alleen met dingen die enkel mogelijk zijn op de 3DS, Wii en de opvolger daarvan".

"I have mentioned that we are researching the gaming population in Japan and the United States, and at the same time, we have also researched whether respondents play social games, have smartphones, or play games on smartphones. As for the use rate of Nintendo DS, we have not found any significant differences. I can not say that no one said, "I recently stopped playing Nintendo DS because I am now playing games on my smartphone," but statistically, there was no significant difference."

Een vraag over de beruchte GDC (Game Developers Conference) speech kwam ook aan bod. Iwata zei tijdens de GDC dat de kwaliteit-kwantiteit verhouding op iOS-apparaten véél lager zou liggen dan op de handheld/consoles en het een bedreiging zou vormen voor 'kwaliteitsspellen'; Iwata ontkent dit echter. Volgens Iwata heeft hij enkel gezegd dat ontwikkelaars voorzichtig moeten zijn in het conserveren van de kwaliteit en waarde van een spel. Digitale distributie zou de waarde van spellen vrij gemakkelijk omlaag halen, waardoor het moeilijker zou zijn kwaliteitsproducten aan de man te brengen.

"I have never mentioned the conflict between quantity and quality at all. The only message that I had hoped to convey at GDC was that without  carefully trying to preserve the value of the games we develop, the digital distribution revolution could very easily depreciate their value, which might make all of us have a hard time."

Verdere vragen over westerse ontwikkelaars, Kinect en toekomstige 3DS-plannen zijn te lezen in de "Financial Results Briefing" op de officiële website van Nintendo.

Satoru Iwata speech