'Homefront-makers maken absurd lange dagen'

Om het schietspel Homefront voor het eind van maart in de winkel te krijgen, maken de medewerkers van gamestudio Kaos dagen van tien uur. De periode waarin extra hard gewerkt wordt om een game op tijd af te krijgen, de 'crunch time', loopt bij deze game al zes maanden, zo schrijft het vakblad Develop op zijn website nadat een anonieme medewerker uit de school klapte.

Gamestudio Kaos heeft besloten openlijk te reageren op de aantijgingen. Hoewel studiobaas David Votypka stelt dat medewerkers best af en toe vrij krijgen en niet altijd tien uur hoeven te werken, erkent hij wel dat het bedrijf al zes maanden lang buffelt om Homefront netjes af te ronden. Naar zijn schatting moet in zes maanden tijd de laatste twintig procent van de drie jaar durende productiecyclus worden afgerond.

Crunch time is geen onbekend begrip in de game-industrie. Frank Gibeau, bestuurslid bij game-uitgever Electronic Arts, zei eind vorig jaar dat het overwerken geen verplicht onderdeel zou moeten zijn van de game-ontwikkeling. Het was juist Electronic Arts die vijf jaar geleden in opspraak kwam toen een vrouw van een EA-medewerker haar irritaties openlijk op een website plaatste.

Het schietspel Homefront moet in maart uitkomen voor de pc, Xbox 360 en PlayStation 3.