Mogelijke schorsing BAR 2005

BAR Honda loopt een kans om op 4 mei voor het gehele seizoen gediskwalificeerd te worden. Volgens insiders in de Formule 1 heeft het team de aanwezigheid van een tweede benzinetank in de wagen verzwegen, waardoor de wagen bij een controle zwaarder kan zijn gemaakt dan deze eigenlijk is.

Op 4 mei dient in Parijs het beroep van de FIA tegen BAR. Het team wordt ervan beschuldigd met een te lichte auto te hebben gereden tijdens de Grand Prix van San Marino. De wagen van Jenson Button werd onderworpen aan een extra controle waarbij alle brandstof uit de tank werd gehaald en bleek 5,4 kilogram te licht te zijn. BAR wist de raceleiding er echter van te overtuigen dat de auto gedurende de complete race zwaarder dan de verplichte 600 kg is geweest.

Bij een endoscopie zou zijn gebleken dat de auto een tweede benzinetank had. Op zich zou dit legaal zijn geweest, aangezien chassisbouwers hun tanks zo groot mogen maken als ze willen, maar de FIA was niet op de hoogte van deze tank. Hierdoor zou eventuele benzine in de tweede tank bij een diepgaande controle niet weggepompt kunnen worden, waardoor de benzine tijdens de laatste pitstop als ballast kan worden toegevoegd om op het minimumgewicht te komen.

Als op 4 mei bewezen wordt dat de tweede brandstoftank daadwerkelijk aanwezig was en gebruikt is tijdens de race, kan BAR voor de rest van het seizoen met terugwerkende kracht gediskwalificeerd worden. Dat gebeurde voor het laatst in 1984, toen het team van Tyrrell werd betrapt op het structureel toevoegen van water en lood aan de sidepods tijdens de laatste pitstop van iedere race.