Microsoft verschuift focus van Japan naar Europa

Microsoft zal zich met de Xbox 360 meer op de Europese markt gaan richten, nu de Japanse markt onneembare vesting lijkt te zijn voor de reus uit Redmond. Het hoofddoel van Microsoft is echter onveranderd gebleven: wereldwijd de marktleider worden. Volgens product manager Aaron Greenberg betekent dat je sommige markten los moet laten om andere te veroveren.

De Xbox 360 is inmiddels twee jaar op de markt, en had een jaar voorsprong op de Wii en PS3. Desondanks heeft Microsoft te kampen met teleurstellende verkoopcijfers en speelt de console geen rol van betekenis in het land van de rijzende zon. Analist Hiroshi Kamide ziet hoeveel moeite het Microsoft kost om een voet aan de grond te krijgen in Japan, en vraagt zich dan ook af of het moeite wel waard is.

Op het Japanse publiek gerichte titels als Blue Dragon en Lost Odyssey hebben niet het succes gebracht waarop men hoopte. Toch zal Microsoft het aantal games dat te koop is in Japan deze maand opschroeven van 170 naar 250.

De focus op de Amerikaanse en Europese markt zal betekenen dat Japan een lagere prioriteit krijgt. Zo kregen de Amerikaanse en Europese markt onlangs een prijsverlaging om beter met de PS3 en Wii te concurreren. Wat deze verschuiving van prioriteiten gaat betekenen voor Japanse titels die nog in ontwikkeling zijn is onbekend, het is echter niet ondenkbaar dat deze gewoon afgemaakt worden, omdat deze ook aftrek kennen in de Westerse wereld.